For Honor Alpha

for_honor_art_iconic_image_e3_150415_4pmpst_1434397229
Ontwikkelaar en uitgever: Ubisoft
Cricket Auteur: Blacky2210


el-bol-4-3000x1000
PS4 Xbox One

Een maand geleden waren wij op bezoek bij Gamescom, de grootste beurs van Europa. Jammer genoeg hadden wij wegens tijdgebrek niet meer kunnen deelnemen aan de gameplay van For Honor. Maar afgelopen weekend waren wij dan toch bij de gelukkigen die aan de slag mochten voor de Alpha.


Heroes

Alvorens aan het echte werk te beginnen, krijgen wij de keuze uit enkele Heroes om onze tutorial te starten. Wij kunnen drie klassen onderscheiden, Vikings, Knights en Samoerai. Deze zijn telkens nog uitgerust met een brute vechter en een meer snelheidsvechter.

Vikings
  • The Berserkers
  • The Raiders
Samoerai
  • The Kensei
  • The Orochi
Knights
  • The Wardens
  • The Conquerors

Dit zijn de krijgers die voorlopig beschikbaar zijn in de Alpha. In de volwaardige game kunnen wij met volgende Heroes aan de slag:

for-honor-heroes

Ieder personage kan bewerkt worden. Het geslacht, huidskleur, kledij, kleuren, opschriften, tekeningen, special abilities en executies kunnen vlot aangepast worden. De keuzes zijn alvast zeer ruim.


Tutorial

Aanval
In de tutorial krijgen wij de basics van het gevechtssysteem voorgeschoteld. Zoals Ubisoft het zelf omschrijft ” The Art of Battle “.

Aanvallen kan je door een lock-on te plaatsen op de vijand. Vervolgens kun je een aanval uitvoeren via uw linker, rechter of bovenzijde. Een aanval kan snel uitgevoerd worden of deze kan ook een krachtaanval zijn. Weliswaar kost iedere aanval stamina. Het is dan ook van zelfsprekend dat de krachtaanval sneller uw stamina naar beneden haalt wanneer je wat te overenthousiast bent. Wanneer de staminabalk tot een minimum wordt herleid, wordt uw vechter traag en wordt het scherm wat donkerder waardoor u de binnenkomende aanvallen minder snel ziet binnenkomen. Een voorbeeld hiervan kan u zien in onze gameplay.

Verdediging
De verdediging gebruikt hetzelfde principe als de aanval. Je ziet vluchtig een pijltje verschijnen van waar de aanval van uw tegenstander komt (links, rechts of bovenaan). Op dat moment moet je een beslissing maken. Dodgen door weg te springen, afweren door uw zwaard in dezelfde richting van de aanval te bewegen of nog een derde optie: sneller te zijn dan de tegenstander en deze proberen eerst aan te vallen.

Na de basis van the Art of Battle te hebben geleerd, begeven wij ons naar de multiplayermenu’s.


Multiplayer

De Alpha geeft ons drie verschillende multiplayer games:

  • Duel ( één tegen één )
  • Brawl ( twee tegen twee )
  • Dominion ( vier tegen vier )

Gedurende de korte testtijd zijn wij telkens geneigd naar de “Dominion” omdat dit naar onze mening de beste uitdaging geeft ( met de gedachte “hoe meer spelers hoe beter” ).

Wij krijgen een soort domination speltype, waar wij moeten vechten voor drie verschillende punten ( A,B en C ). Ieder punt wordt aangevallen door gewone soldaten ( computergestuurd ), die toch een obstakel kunnen vormen voor uw held wanneer men met een groot aantal op u afkomt. Vervolgens worden de soldaten bijgestaan door de Heroes ( onlinespelers of bots ).

Wij worden onmiddellijk duidelijk gemaakt dat dit niet zomaar een hack en slash game is. Na enkele minuten worden wij brutaal afgeslacht. Na enkele keren het personage zijn hoofd te zijn verloren, beginnen wij het spel onder de knie te krijgen. De beste tactiek die je hier kunt hebben is vlot samenwerken en niet blindelings zomaar alleen op een objective aflopen. Je voelt het zelf dat wanneer je in duel bent met iemand, het plots zeer moeilijk wordt wanneer er een andere tegenstander zijn zwaard in je rug begint te planten.

Tijdens een gevecht kan je de bovenhand winnen of verliezen door het gebruik van het decor of gadgets. Een voorbeeld hiervan is een rookbom die gegooid kan worden waardoor uw tegenstander even zijn zicht kwijt is. Dit creëert de ideale kans om een tegenaanval uit te voeren of te vluchten. Ja, u leest het goed, “ te vluchten “. Soms dien je toch even terug te trekken wetende dat je ander afgemaakt zal worden wanneer men met 2 of 3 spelers u vlot een kopje kleiner zal maken. Een andere leuke weetje is dat je de tegenstander een duw kunt geven. Hierdoor wordt uw tegenstander enkele seconden uit het lood geslagen ( stunned ) en is hij zeer kwetsbaar voor binnenkomende aanvallen. Nog een goeie en tactische zet kan zijn om uw tegenstander een duwtje te geven wanneer er zich een afgrond achter hem bevindt. Wanneer je van een afgrond geduwd wordt, resulteert dit in een onmiddellijk verlies van leven.


Conclusie

For Honor Alpha was een zeer aangename ervaring. Wij hadden niet echt een idee wat wij mochten verwachten, maar wij hebben toch met een positief gevoel kunnen afsluiten. De servers zijn nog niet optimaal en hier en daar is er wel nog een schoonheidsfoutje te bespeuren. Maar eerlijk gezegd, voor een Alpha doet deze game het momenteel zeer goed. Grafisch zit het goed. De gameplay speelt vlot. Hoe langer je het speelt, hoe leuker het wordt. De game zelf blijft ons wel boeien maar om grote conclusies te trekken is het nog te vroeg gezien de korte speelduur. Wij kijken alvast uit naar de Beta en de volledige game. Onze ervaringen hiervan worden hier ongetwijfeld verder met u gedeeld.

Cricket auteur: Blacky2210


el-bol-4-3000x1000
PS4 Xbox One

Over

Gamen is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. Al van mijn kinderjaren was ik onmiddellijk in de wolken toen ik in het jaar 1989 kennis maakte met mijn eerste game "Tetris" op de toenmalige Game Boy. Samen met Goofy086 speelden wij al in split screen op de eerste versie van de Playstation op een kleine beeldbuis. Doorheen de jaren is er een grote evolutie ontstaan in de wereld van het gamen. Wij zijn opgegroeid, hebben een familie gesticht en we zijn vader geworden. Echter één ding is niet veranderd en dat is de liefde voor het gamen. Als de kinderen en de vrouw gaan slapen zijn, is er een grote kans dat je mijzelf en Goofy nog online kan vinden.

You may also like...

One thought on “For Honor Alpha