Preview: Tannenberg



Beschikbaar op: Steam Early Access vanaf 16/11/2017
Cricket auteur: R00ler


Verdun

Tannenberg (gemaakt door Blackmill Games en M2H) is een First Person Shooter (FPS) die zich afspeelt tijdens Wereldoorlog 1 (WOI) en is de opvolger van Verdun. Dit was ook een WOI-FPS die enkele jaren geleden uitkwam voor PC. Daarna waren er nog de consoleversies op PS4 en Xbox One.

Een review van de Xbox One versie van Verdun, kan je hier gaan bekijken:

Waar Verdun ons meenam naar het Westernfront, gaat Tannenberg over de zware gevechten tussen Rusland en Oost-Centrale troepen in en rond Tannenberg. Dit waar Centraal Europa een zware nederlaag leed tegen de Russische troepen.

Het spel is gebaseerd op waargebeurde feiten in WOI en dit is vooral merkbaar in het spel. Het is een moderne shooter in een, qua stijl, oud jasje.


Modi

Maneuver

Deze modus is het grootste deel van het spel. In deze modus speel je met 2 teams van maximum 32 personen of bots. Het doel is om verschillende sectoren op de map te veroveren. Het eerste team die alle sectoren verovert, wint.

Ondertussen wordt er ook met een puntensysteem gewerkt. Je verdient punten door kills te maken, bepaalde bevelen op te volgen of sectoren in of over te nemen. Je verliest punten doordat jij of je teamleden sterven of als je sectoren verliest.  Het team dat het eerste op nul punten komt, verliest de match.

Rifle Deathmatch

Vermoord zoveel mogelijk andere mensen op de kaart en word zelf zo weinig mogelijk doodgeschoten. Houd er wel rekening mee dat je enkel je rifle kan gebruiken.

Attrition

Deze modus is vergelijkbaar met de 2de modus, behalve dat je dan in verschillende teams speelt. Dit noemt een Team Deathmatch. In deze modus kan je wel alle wapens in het spel gebruiken.

Na verschillende uren gespeeld en getest te hebben, heb ik wel ondervonden dat Attrition en Rifle Deathmatch voorlopig niet echt gespeeld worden. Dit zal waarschijnlijk wel beteren als het spel uit de beta-fase is en de volledige versie officieel uitgebracht wordt.


Maps

Het spel bevat vier verschillende kaarten.

Er zijn genoeg verschillende dingen op de maps terug te vinden, zoals gebouwen (de meeste beschadigd door de oorlog), loopgraven, kampen, kapotte voertuigen en verschillende soorten gras, planten en bomen.

Bij het laden van elke map krijg je ook historische uitleg over die bepaalde plaats of regio waardoor het wachten automatisch wat interessanter wordt.

Oost Rusland

Deze map is in een bosrijk gebied. Dit betekent, dat er veel mogelijkheden zijn om op te gaan in het gebied.

Polen

Dit gebied is volledig ondergesneeuwd. De uniformen en personen zijn goed zichtbaar in de sneeuw, maar er zijn veel plaatsen om je te verbergen.

Galacia

Deze map speelt zich af in een bergzaam terrein rond een treinspoor en ‘s nachts.

Carpathian

In deze map heb je enkele bosrijke sectoren, maar ook enkele open velden die zeer gevaarlijk kunnen zijn om te doorkruisen.


Wapens

De meeste shooters, ook de shooters over WOI en WOII, zijn toch sneller en zuiverder zoals iedereen de moderne shooters kent. Dit is echt een manier van spelen die je hier niet kan gebruiken, tenzij je veel wil sterven. ;)

Er is heel hard gewerkt aan de wapens: de werking, de onzuiverheid als je te snel bent en het herladen van de wapens. Dit komt het spel zeker ten goede omdat je je echt waant in een oorlog waarin elk schot en elke seconde telt.

Er zitten veel verschillende wapens in het spel: Rifles, pistolen, revolvers, granaten, vastgezette machinegeweren, melee-wapens en ook een verrekijker. Dus keuze genoeg om de vijand naar het hiernamaals te sturen. Natuurlijk is niet elk wapen op elk ogenblik beschikbaar. Dit hangt natuurlijk af van welk kamp je bent en welke wapens je al hebt vrijgespeeld. Sommige wapens kan je pas gebruiken na een bepaalde tijd door te spelen of door verschillende achievements te unlocken.

In je account kan je ook bekijken welke wapens je doorheen het spel al hebt gebruikt, hoeveel je ermee hebt geschoten, hoeveel kills je ermee hebt gemaakt en nog meer details. Dit is zeker een interessant gegeven als je je eigen progressie wil opvolgen.


Teams/ Squads

Ook de ondersteuning van je teamleden is heel belangrijk. Er zijn 4 squads beschikbaar in het spel. Deze zijn “Frontovik” en “Cossacks” (de Russische teams), “K.u.K. Trupp (de Oost-Europese Teams) en de “Infanterie” (Duitse teams).

Als je een “spawnpoint” wil overnemen, heb je echt de ondersteuning van je squad nodig. Dit omdat er steeds iemand aanwezig moet zijn aan het spawnpoint, terwijl de vijand natuurlijk probeert om dit te verhinderen. Ook Solo door de map gaan lopen, in de hoop zoveel mogelijk kills te halen, zal echt niet werken.

Ja kan natuurlijk ook zelf je squad maken met vrienden of met andere spelers. Elke squad bestaat uit een aanvoerder, een “sniper”, een drukzetter en een Grenadier.

Elke persoon in de squad komt dan ook met zijn eigen wapens en benodigdheden naar de oorlog. Zo zal de aanvoerder een pistool of revolver hebben terwijl de andere mensen dan een rifle hebben.

Het spel houdt ook voor je bij met welk team je hebt gespeeld, welke functie in het team je hebt gespeeld en hoe lang je deze functie hebt gespeeld.


Options

De opties zijn vrij uitgebreid. Deze worden onderverdeeld in 3 categorieën: Graphics, Controls en Audio.

Graphics: Er zijn verschillende instellingen op grafisch gebied die kunnen ingesteld worden. Deze gaan van Low, Medium, High tot Ultra. Ook Anti-Aliasing, Bloom, Motion Blur, V-Sync en andere zaken kunnen aan of uitgezet worden. Ook een heel uitgebreide keuze op resolutiegebied is beschikbaar. Wat belangrijk is is dat ook de Field of View kan geregeld worden tussen 60 en 90. Dit is toch iets dat sommige Shooters nog steeds over het hoofd zien.

Controls: De normale zaken ivm het instellen van je controls. Interessant is wel dat er voor elke functie ook een 2de knop kan ingesteld worden. En ook de muis kan geregeld worden. Dit aan de hand van Sensitivity, Accelaration, Smoothing ed.

Audio: 5 Sliders om de verschillende geluidskanalen te kunnen regelen. De Master, de muziek, de geluidseffecten, de stemmen en de Voice Chat. Zo kan je zelf bepalen wat je meer of minder wil horen.


Trailer


Conclusie

Tannenberg is een mooie opvolger van zijn oudere broertje Verdun, maar gezien de Early Acces mist het momenteel een groter publiek op de servers om alle modi vlot te spelen.

Wij houden deze game alvast verder voor u in het oog!

Tannenberg is nu beschikbaar voor Steam Early Access.

Over

Gamen is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. Al van mijn kinderjaren was ik onmiddellijk in de wolken toen ik in het jaar 1989 kennis maakte met mijn eerste game "Tetris" op de toenmalige Game Boy. Samen met Goofy086 speelden wij al in split screen op de eerste versie van de Playstation op een kleine beeldbuis. Doorheen de jaren is er een grote evolutie ontstaan in de wereld van het gamen. Wij zijn opgegroeid, hebben een familie gesticht en we zijn vader geworden. Echter één ding is niet veranderd en dat is de liefde voor het gamen. Als de kinderen en de vrouw gaan slapen zijn, is er een grote kans dat je mijzelf en Goofy nog online kan vinden.

You may also like...