Review: Shadow of the Tomb Raider



Ontwikkelaar: Crystal Dynamics, Eidos Montreal
Uitgever: Square Enix
Platform(s): Playstation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Getest op: Playstation 4
Cricket auteur: Faith



Als de vrouwelijke Indiana Jones, is Lara Croft al meerdere decennia lang een begrip in de gamewereld. Vijf jaar geleden besloot Crystal Dynamics en Square Enix dan ook om een reboot van deze serie uit te brengen. Met ‘Tomb Raider’ begon men aan zijn trilogie, die ons zou meenemen in de ontwikkeling van Lara Croft als persoon. Nu kunnen we dus met het laatste deel aan de slag, ‘Shadow of The Tomb Raider’.


Verhaal

In dit derde deel start Lara haar nieuw avontuur in de tropische jungle van Mexico. Ze is nog steeds geobsedeerd door haar vaders levenswerk zijnde de zoektocht naar de verborgen stad Paititi. Hierbij wil ze de plannen van ‘Trinity’ dwarsbomen want volgens haar, heeft deze paramilitaire organisatie namelijk haar vaders dood op zijn geweten.

Om te verkomen dat ‘Trinity’ een belangrijke dolk in handen krijgt, kaapt ze deze in een vlaag van woede en egoïsme voor hun neus weg. Dit zonder stil te staan bij de consequenties. Als een gevolg van haar obsessie helpt Lara niet alleen haar grootste nemesis een handje, maar ontketent ze ook een ware Maya-apocalypse. Dit met meerdere onschuldige slachtoffers als gevolg.

Zodra deze relikwie in handen valt van Dr. Dominguez begint een race tegen de klok. Op zoek naar een ander artifact, die samen met de dolk de gebruiker de kracht geeft om de wereld naar zijn visie te kunnen schapen. Samen met Jonah komt Lara tot de conclusie dat de rest van haar speurtocht zich zal vervolgen in Peru.

Hier dient Lara niet enkel de jungle, de apocalypse en ‘Trinity’ het hoofd bieden, maar ze moet ook haar innerlijke demonen onder ogen komen en overwinnen. Ze wordt geconfronteerd met de soms dramatische gevolgen van haar obsessie


Gameplay

De gameplay is zoals je van een ‘Tomb Raider’ game verwacht: vechten, ontdekken en puzzelen. Echter draait het bij ‘Shadow of the Tomb Raider’ vooral om het exploreren en het oplossen van puzzels. Je zal het overgrote deel van de tijd dus bezig zijn met te klimmen, te rappelen, te springen, te zwemmen en vooral je hersenen te pijnigen.

Tijdens de gevechten, die je dient aan te gaan kies je zelf hoe je je vijanden uit de weg wil ruimen. Bewandel je met behulp van een modderbad en de aanwezige beplanting het pad in “Rambo”-stijl of verkies je eerder de ‘Don’t think just shoot’-tactiek.

Mocht je toch voor de frontale aanval kiezen, dan is de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad van de gevechten aan te passen zeker welgekomen. Dankzij deze aanpassingsmogelijkheid krijg je de kans een voor jou optimale spelervaring na te streven en dit niet alleen voor de gevechten maar voor alle aspecten van de gameplay (gevechten/ontdekken/puzzels).

Net zoals in de vorige games kan je via een druk op de knop je ‘Survival Instinct’ activeren. Hiermee worden in je directe omgeving de bruikbare voorwerpen en locaties van vijanden opgelicht. Dit is een knop waar ik alvast gretig gebruik van maakte, dit om te overleven en om te verzekeren dat ik al het noodzakelijke verzamelde.


Kampvuren

Doorheen het spel verdien je voor alles wat je doet XP, zodra de meter vol is scoor je een skillpoint. Met deze kun je dus bij een kampvuur vaardigheden in de skilltree vrijspelen. Deze skilltree bestaat uit vaardigheden voor overleven, vechten en jagen:

  • Seeker Skills
  • Warrior Skills
  • Scavenger Skills.

Bovendien heeft elke tak een aantal talenten die alleen vrijgespeeld kunnen worden door het voltooien van tombes. Afgezien van een paar nuttige skills, stellen de meeste vaardigheden niet veel voor.

Verder kun je aan deze kampvuren ook aan de slag met je inventaris. Hier kan je je bestaande wapenuitrusting gaan upgraden of je vrijgespeelde kledij gaan craften. Dit doe je door middel van verzamelde of aangekochte grondstoffen.

De tijdens je zoektocht gevonden grondstoffen die je overhebt, kun je vanzelfsprekend bij één van de meerdere handelaars van de hand doen. En met de winst kan je dan respectievelijk de ontbrekende kledingpatronen, wapens, grondstoffen, … gaan aankopen.

De kampvuren geven je ook de mogelijkheid tot fasttravel. Als je helemaal naar de andere kant van de wereld wil spawnen, is dit zeker een pluspunt. Wil je echter binnen een bepaalde regio je even snel verplaatsen dan is dit niet altijd de aangewezen methode. Soms is het sneller om te voet te gaan want de laadtijden zijn namelijk nogal aan de lange kant, dit merk je steeds wanneer je dood gaat, maar ook wanneer je wil snelreizen.

Mocht je dat realistische uiterlijk van Lara Croft maar niks vinden, dan kun je via het kampvuur ook terug naar haar ouderwetse klassieke stijl.


Visueel Pareltje vol variatie

‘Shadow of the Tomb Raider’ is gewoonweg een visueel pareltje. Je wordt getrakteerd op waanzinnige vergezichten, gedetailleerde tombes, realistische onderwatertaferelen en prachtig uitgewerkte dieren en planten. De graphics zijn zo realistisch, dat de jungle als het ware tot leven komt.

Naast het hoofdverhaal is er in ‘Shadow of the Tomb Raider’ meer dan voldoende extra content toegevoegd. De jungle van Peru zit vol met talloze activiteiten. Zo kan je artefacten verzamelen, schatten ontdekken, zijmissies starten, challenges aangaan.

En een echte Tomb Raider wil natuurlijk alle geheimen onthullen die er te vinden zijn. Met dit nieuwe ‘Tomb Raider’ -avontuur kan je je hierin alvast ten volle gaan uitleven.


Conclusie

Positief

  • Grafisch pareltje
  • Dynamische moeilijkheidsgraad
  • Uitgebreide content
Negatief

  • Lange laadtijden tussen de fast travels
  • Meerwaarde van skilltree en kledij is zeer beperkt.
  • Bovenmenselijkheid Lara

The Crickets score: 8 /10

Over

Gamen is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. Al van mijn kinderjaren was ik onmiddellijk in de wolken toen ik in het jaar 1989 kennis maakte met mijn eerste game "Tetris" op de toenmalige Game Boy. Samen met Goofy086 speelden wij al in split screen op de eerste versie van de Playstation op een kleine beeldbuis. Doorheen de jaren is er een grote evolutie ontstaan in de wereld van het gamen. Wij zijn opgegroeid, hebben een familie gesticht en we zijn vader geworden. Echter één ding is niet veranderd en dat is de liefde voor het gamen. Als de kinderen en de vrouw gaan slapen zijn, is er een grote kans dat je mijzelf en Goofy nog online kan vinden.

You may also like...