Review: Pro Cycling Manager 2019

Ontwikkelaar: Cyanide
uitgever: Bigben Interactive
platform(s): PC
cricket auteur: Goofy086

België en het wielrennen gaan hand in hand zoals een bak frieten met mayonaise. Met de huidige Tour de France, die volledig in het teken staat van Eddy Merckx en daarnaast de vele mooie overwinningen die onze Belgen reeds gehaald hebben, is de wielergekte momenteel compleet in ons land. De voorbije jaren hadden we ons gefocust op de Tour de France games, dit jaar hebben we ervoor gekozen om aan de slag te gaan met Pro Cycling Manager 2019. Een goede keuze? Of zullen we snel terug heimwee hebben naar onze koersfiets?

Achter de schermen

Bij de opstart van het spel krijg je de keuze om een single- of multiplayer game op te starten. Omdat ik een newbie ben in het spel kies ik er wijselijk voor om met de singleplayer van start te gaan. Hierbij krijg je de mogelijkheid om een carrière op te starten als wielermanager of als wielrenner. Daarnaast kan kiezen om één enkele rit te rijden of om deel te nemen aan het baanwielrennen.
Het spel heet Pro Cycling Manager voor iets, we kiezen er voor om een carrière als wielermanager uit de grond te stampen!

Bij de opstart van je carrière word je letterlijk gebombardeerd met een schat aan informatie. Voor mij was dit persoonlijk net iets te veel. Het spel heeft enorm veel content te bieden, iets wat je als wielerliefhebber alleen maar kan toejuichen maar als nieuwkomer in de reeks kan dit een beetje overweldigend zijn. Je kan alle zaken echt gaan regelen tot in het kleinste detail. Ontwikkeling van nieuwe materialen, opvolgen van nieuwe talenten, inplannen van stages, wijzigen van individuele trainingen, kalender samenstellen,… echt te veel om op te noemen.

In het begin heb ik beslist om mij enkel te focussen op de wedstrijden die reeds ingepland staan. Dit bleek geen verkeerde keuze om vertrouwt te worden met het spel. Een wedstrijd kan je op 2 verschillende manieren gaan volgen. Je kan kiezen voor een snelle simulatie of je kan de race in 3D gaan volgen. De snelle simulatie is leuk voor ritten waarbij de inzet minder groot is. Je kan op voorhand met het team een tactiek gaan afspreken en hopen dat ze deze zo goed mogelijk zullen volgen. Bij de 3D races ben je wel een tijdje zoet. Het leuke aan de 3D races is dat je het spel zelf nog kan gaan beïnvloeden.

Je kan individuele order gaan geven aan de renners. Wil jij graag de bollentrui veroveren of liever een treintje klaarzetten om de sprint aan te trekken? Jij hebt het allemaal in handen. Het duurt wel even vooraleer je doorhebt hoe alles juist in zijn werk gaat, eenmaal je dit hebt gevonden wordt het allemaal een stuk leuker.

Zelf heb ik er mij op betrapt dat ik de vlakkere ritten liet voor wat ze waren, in de bergen ging ik meer 3D races gaan volgen. Bij de vlakke ritten plaatste ik de gamesnelheid op het maximum om zo snel mogelijk aan de finish te komen. Enkele kilometers voor de finish probeerde ik iedere maal een treintje op te zetten om zo de massasprint te kunnen winnen. Dit is echter niet zo simpel als het lijkt. Je moet alle renners in goede volgorde kunnen plaatsen. Het behouden van de koppositie van het peloton vergt een enorme inspanning. Begin je te snel met je trein dan is de kans groot dat de renners geen energie meer over hebben om te sprinten. Begin je er te laat aan dan geraak je niet meer vooraan het peloton. Een perfecte timing is dus essentieel. Niet simpel als de kilometers voorbij vliegen en je probeert om een 6-tal renners individuele orders mee te geven. Na talloze pogingen heb ik bovenstaande strategie opgegeven en ging ik over naar een snelle simulatie. Ik won vaker een vlakke rit in snelle simulatie dan dat ik deze volgde in 3D.

Het volgen van tijdritten in 3D lijkt me behoorlijk nutteloos. Ik heb dit enkele malen gedaan maar het enige wat je ziet is je renner die zo snel mogelijk van start tot finish gaat rijden. Individuele orders kan je hier niet gaan geven… Het tijdrijden hoort bij het totaalpakket van het wielrennen maar de ontwikkelaar kan nog iets meer aanvangen met deze discipline.

Bugs en andere kleine haperingen

Voor de grafische pracht hoef je dit spel niet te kopen, niet verwonderlijk aangezien het een manager spel is. Er zijn wel tientallen verschillende tabbladen waarbij je alle soorten van informatie kan terugvinden. Ik blijf erbij dat dit spel qua content vrij sterk is! Zelf ben ik een wielerliefhebber en volg ik deze wereld van iets naderbij. Toch wist ik helemaal niet dat er over de ganse wereld zoveel races werden georganiseerd. Om een voorbeeld te stellen, de carrière mode gaat van start op 1 januari. Na 10u intensief bezig te zijn met het spel zat ik amper halverwege de maand maart. Toegegeven, in het begin heb ik regelmatig een race in 3D mee beleefd maar toch is dit een spel met een zeer lange levensduur. Toch voor de liefhebbers van dit genre.

Het kan gebeuren dat je met je wielerploeg aan 3 etappes deelneemt op één dag. Zijn dit net cruciale etappes die je één voor één wil volgen in 3D dan ben je wel een tijdje zoet. Nog één ding wil ik graag kwijt over de 3D races. Het opstarten van die races neemt enige tijd in beslag, hier kan ik echter nog begrip voor opbrengen. Bij de start van iedere etappe worden de renners op de eerste rij getoond, hier komt het vaak voor dat renners 3 tot 4 armen hebben. Ook de vormgeving van sommige renners kan eens te wensen overlaten. Eenmaal de race bezig is heb je hier echter minder last van, je volgt de renners namelijk uit vogelperspectief.

Waar ik mij echter mateloos heb aan gestoord is het feit dat niet alle licenties van de renners in orde zijn. Hierdoor krijgen vele renners een andere naam. Michael Kwiatkowski wordt dan Michael Kwaatkowski. Voor sommigen onder jullie zijn dit details, ik persoonlijk vond dit niet leuk. Dit doet me denken aan voetbalgames die ik speelde begin jaren 2000.

Verder merk je aan sommige kleine zaken dat het spel nog niet volledig af is. Iedere renner heeft zijn kwaliteiten alsook zijn werkpunten. Als newbie in deze wereld wou ik graag weten waar alle afkortingen voor staan. Bijvoorbeeld PR staat voor proloog (dit is meestal de eerste rit in een ronde, een korte tijdrit). Heel vaak moest ik tot 5 maal toe over de letters PR gaan met de muis vooraleer ik een uitgebreide omschrijving kreeg. Tijdsverlies en enorm frustrerend.
Het kwam ook voor dat ik bij de opstart van een nieuwe ronde of rittenkoers geen kans kreeg om de tactiek in te stellen voor die rit. Het scherm bleef er gewoon zwart.

Kortom je merkt dat het spel tegen een bepaalde deadline af moest zijn. Hopelijk kunnen ze met de nodige updates deze kleine problemen toch nog gaan oplossen.

Pro Cycling Manager is een game die wielerliefhebbers zeker eens moeten proberen. Het spel heeft een enorm lange speelduur en geeft jou een extra kijk hoe het allemaal kan draaien in de wielerwereld. Ben je geen fan van het wielrennen of van een manager spel op zich dan heb je aan deze game niets verloren.
De AI zorgt voor een zeer goede uitdaging, het is aan jou om de renners individueel en in ploeg perfect te laten samenwerken. Het onder de knie krijgen van de verschillende tactieken, sponsors tevreden stellen, renners laten pieken naar wedstrijden,… duurt een tijdje maar is zeker en vast belonend.
Ik kan niet benadrukken hoe gedetailleerd het spel is op gebied van content. De hoeveelheid ritten waaraan je kan deelnemen is bijna niet te overzien.

De 3D races zijn leuk om te volgen maar grafisch aan de mindere kant en tevens enorm tijdrovend. Het ontbreken van enkele licenties zorgt ervoor dat namen van bekende renners vervormd zijn en kleine bugs doorheen het spel zorgen voor onnodige frustraties. Hopelijk kunnen ze dit snel wegwerken met de nodige updates!

• Enorm veel content
  • Managen tot in het kleinste detail
  • Uren speelplezier (voor de liefhebbers)