Review: Blood Bowl Death Zone

Ontwikkelaar: Cyanide studio
Uitgever: Bigben Interactive
Beschikbaar op: PC

Gevechtssport of balsport?

Blood Bowl Death zone is ontwikkeld door Cyanide Studio. Deze studio is tamelijk veelzijdig gezien ze de voortrekkers is binnen de wielrennersgames zoals “Tour de France” en “pro cycling manager”. Onlangs kon je bij ons dan ook de review terugvinden van de nieuwste “pro cycling manager 2019”.

Blood Bowl is een fantasy sportspel waar je de leiding neemt over een team van vier spelers. Blood bowl lijkt enorm op American Footbal met fictieve figuren zoals Orcs, Dwarfs, High Elves, Chaos, Undead, Lizardmen en zelfs Humans met magische krachten. Het grote verschil met de standaard versie is, dat er hier geen regels zijn. Om te scoren dien je de bal naar de Touchdown zone in het speelveld van je tegenstander te brengen. Gezien er geen regels zijn, draait dit meestal uit in een grootschalig gevecht. Iedere match duurt 5 minuten en is zowel online als offline te spelen.

Blood Bowl is gebaseerd op een bordspel van Games Workshop. Ondertussen zijn er al 2 succesvolle games uit zijnde Blood Bowl (2009) en Blood Bowl 2 (2015). Tijdens de elf maanden durende Early Access-fase heeft Cyanide de feedback van de community gebruikt om de game te updaten en verbeteren. Hierbij werden onder andere nieuwe teams, nieuwe skills, een single player-campaign en vele ingrijpende gameplay-verbeteringen toegevoegd.

Blood Bowl: Death Zone biedt:

• 14 teams met de populairste rassen in het Blood Bowl-universum
  • 14 Star Players, elk met hun eigen stijl, krachten en zwaktes
  • 20+ unieke player skills
  • Singleplayer met 6 leagues om te ontgrendelen en voltooien
  • Multiplayer league en opzichzelfstaande wedstrijden

Nieuwe coach

Wie niet vertrouwd is met Death Zone, kan even de tutorial overlopen. Deze is tamelijk kort en bij opstart aan te raden. Je speelt een kleine match waarin je een uitleg krijgt over de besturing en spreuken. Voor mij was dit zeker handig gezien ik niet zoveel ervaring had met Blood Bowl. Het viel mij wel onmiddellijk op dat Blood Bowl Death Zone verschilde van de voorgaande games. In death zone dien je het tactisch overzicht te behouden tegenover je tegenstander. Hiermee bedoel ik dat je ervoor moet zorgen dat de tegenstander niet kan scoren door zijn spelers af te blokken. Je moet dus veel in het rond klikken om de nodige bevelen te geven. De vorige versies van Blood Bowl waren dan ook turn-based, waardoor het gametempo een stukje trager lag.

Bij de opstart, dien je eerst je dreamteam samen te stellen. Ieder team bestaat uit vier spelers die elk hun eigen unieke vaardigheden hebben. Zo heb je bijvoorbeeld een personage die een grotere levensbalk heeft, sneller kan lopen of sterker is. Het is dan aan u als coach, om de bewegingen van je tegenstander in te schatten en het juiste personage in de gewenste richting te sturen. Ik moet onmiddellijk zeggen dat ik niet het gevoel had dat er veel verschil zat in de personages van de single player. Het grote voordeel is dat de sterkere spelers een tijdje langer meegaan alvorens ze K.O. gaan. Als je online speelt, ligt het tempo dan ook zeer hoog. Je hebt te weinig tijd om gericht te reageren om het juiste personage aan te klikken. Dit resulteert dan ook door alle personages in dezelfde functie te gebruiken. Ieder team heeft vervolgens nog een unieke sponsor en magische krachten.

League van winnaars

Blood Bowl Death zone kan je op verschillende manieren spelen. Er is de single player mode waar je met je team wedstrijden hebt in 6 leagues. Verder kan je ook online een vriend of een andere speler uitdagen. Het verschil tussen beide is wel zeer groot. De AI van de tegenstander slaagt er niet altijd in om even snel te handelen als een echte speler. Dit maakt de online games dan ook een stuk moeilijker en uitdagender.

Het sportveld en het stadium zien er mooi uit. Je krijgt tijdens het spelen een sportgevoel. Weliswaar vind ik het jammer dat iedere match er bijna hetzelfde uitziet. Desondanks je de verschillende rassen hebt, voelt iedere match bijna identiek aan en kun je met dezelfde techniek blijven scoren. Zo had ik de tactiek om telkens de tegenstander af te blokken en één centrale speler over te houden, die de bal probeerde te veroveren. Wanneer er een tegenstander K.O. ging liep ik met dit personage in de diepte waarna mijn centrale speler met alle gemak de overwinnende pas kon geven. Moest er wat fout lopen, dan was er nog altijd de speciale player-skills, die je net nog de nodige bovenhand konden geven. Deze krachten zijn een leuke toevoeging aan de game en zorgen er voor dat de wedstrijd nog alle kanten kan opgaan. Zo heb je bijvoorbeeld een bom of een bliksemschicht, waardoor je die vervelende tegenstander net nog K.O. kan slaan wanneer hij uw defensieve lijn is doorbroken. Dit zorgt er voor dat je altijd nog een back-up achter de hand hebt, moest het fout lopen. Iedere magische kracht beschikt over een bepaalde afkoeltijd waardoor je deze unieke krachten maar enkele keren in een match kan gaan gebruiken.

Hier had ik liever wat meer variatie gezien in de AI van de tegenstander. Het ware interessanter moest de tegenstander leren uit zijn fouten. Het online gedeelte is dus wel een stuk uitdagender.

Het verborgen luikje

Zoals ik al heb aangehaald is het multiplayer gedeelte de “place to be” als je wat uitdaging zoekt. Blood Bowl Death zone komt hier dan ook het best tot zijn recht. In de league modus ben je beperkt in je teams en tegenstanders. In de multiplayer kan je uw gepersonaliseerd team gaan gebruiken, zodoende de verschillende vaardigheden van de spelers hier wel voelbaar zijn. Het viel mij dan ook onmiddellijk op dat je tactische beslissingen hier meer impact hebben op je manier van spelen. Zo houd je best je sprinter wat vrij om snel met de bal te kunnen weglopen, terwijl je tank zwaar op de tegenstander aan het inbeuken is.

In de multiplayer heb ik dan ook de leukste ervaring beleefd. Weliswaar moet ik opmerkingen dat het vinden van tegenstanders momenteel schaars is. Maar dan is er ook nog een optie die het zeer aangenaam maakt, zijnde het opstarten van een match met een AI speler naar keuze. Doordat je hier meer mogelijkheden hebt om de moeilijkheid van je AI aan te passen, voelt de match in combinatie met de verschillende vaardigheden van de spelers ook aangenamer aan. Weliswaar kan je het nog altijd niet vergelijken met wanneer je effectief tegen een echte speler een match speelt.

Blood Bowl Death zone kan je niet volledig gaan vergelijken met zijn voorganger. De game is eerder een spin-off van de basisgames. Blood Bowl komt het meest tot zijn recht, wanneer je online speelt en dankzij het competitieve element wel eventjes zoet kan zijn. De single player bestaat uit 6 leagues die je met je team dient te overwinnen. Deze zijn ideaal om vlug op te starten gezien de speelduur van een match ingesteld staat op 5 minuten. Na het voltooien van de league, voelde ik mij niet meer geroepen om deze nogmaals te spelen. De game is soms te herhalend, maar kan wel leuk zijn om eens samen te spelen met een kennis of om online wat weerstand te zoeken.

Death Zone kon meer zijn geweest, mits enkele toevoegingen en aanpassingen, maar langs de andere kant moeten we ook kijken naar de zachte prijs van de game zijnde 9,99 Euro. Als je echt wil genieten van een Death Bowl game, raad ik de eerdere versie aan, zijnde Blood Bowl 2.

• Leuk concept.
  • Zachte prijs
  • Uitdagende multiplayer