Review: Spyro Reignited Trilogy

Ontwikkelaar: Toys For Bob, Iron Galaxy Studios
Uitgever: Activision
Platform(s): Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows

Twintig jaar geleden mochten we kennis maken met Spyro the Dragon. De paarse draak was toen exclusief beschikbaar op Playstation maar veroverde meteen menig gamers hun hart. De eerste drie titels van Spyro waren een enorm succes. Nadien werd de game onder verschillende uitgevers uitgebracht, dit resulteerde in minderwaardige games en slechte review scores. Het is dan ook helemaal geen verrassing dat Activision er voor gekozen heeft om een remake te maken van de eerste drie titels. En ja hoor, zelfs na twintig jaar kunnen we ons nog steeds vermaken met deze schitterende games!

Drie voor de prijs van één!

Dankzij Activision kregen wij de kans om aan de slag te gaan met Spyro Reignited Trilogy. Zoals de naam het doet vermoeden bevat deze titel drie games. Wil je optimaal genieten van de games dan ga je deze het best in de juiste volgorde gaan spelen. In ‘Spyro the Dragon’, de eerste game, werden alle draken aangevallen door Gnasty Gnorc, enkel Spyro werd niet aangevallen omwille van zijn kleinere gestalte. Je moet proberen om alle draken te bevrijden uit hun benarde positie. Gnasty Gnorc heeft namelijk alle draken versteend. Je doorloopt de verschillende werelden en probeert alles te verzamelen wat schittert en kapot te maken dat in de weg staat. Veel uitdaging is er niet te bespeuren en als je wil kan je de verschillende levels vrij snel doorlopen. Toch betrapte ik er mezelf op dat ik alles wou ontdekken! Per level dat je speelt kan je namelijk zien of je alles hebt vrijgespeeld of verzameld. Een leuk extra elementje die ervoor zorgt dat je de games toch net iets langer zal gaan spelen!

Bij ‘Rypto’s Rage!’, het tweede spel van Spyro, gaat de paarse draak drie nieuwe vaardigheden leren. Zo zal Spyro leren zwemmen, klimmen en leert hij ook een nieuwe aanval. De nieuwe toevoegingen zorgen ervoor dat het spel een nieuwe dimensie kan creëren. In het eerste spel zijn alle levels op de grond of al zwevend te spelen, in deze games moeten er levels onder water worden afgewerkt. Nog een klein weetje, ‘Rypto’s Rage!’ was vroeger beter bekend als ‘Spyro 2: Gateway to Glimmer’.

Bij ‘Spyro: Year of the Dragon’ komen we aan bij het derde spel van de trilogy. Ook hier komen er nieuwe elementen aan bod. Je moet in deze game drakeneieren gaan verzamelen. Deze zijn terug te vinden op afgelegen plaatsen maar zijn ook te verdienen door games te winnen. Eentje die mij goed is bijgebleven is het winnen van de skatewedstrijd. Daarnaast is niet enkel Spyro een speelbaar personage maar ga je ook aan de slag met andere personages waaronder Sheila de kangoeroe en Sgt. Byrd. Ieder personage heeft elementen waarin hij/zij uitblinkt! Kortom, de drie games van Spyro bieden een gelijkaardige (leuke) gameplay aan maar zijn toch vernieuwend genoeg zodat ze geen seconde gaan vervelen!

Nostalgie en zalige kennismaking

De games van Spyro waren voor mij persoonlijk een stukje nostalgie. Spyro the Dragon werd op mijn Playstation kapot gespeeld. Het was leuk om te zien dat ik zoveel jaren later nog steeds plezier kon beleven aan deze titel(s). Hierbij moet het gezegd worden dat Toys for Bob schitterend werk heeft geleverd. Zij hebben ervoor gezorgd dat er meer te ontdekken valt in de verschillende werelden. De omgevingen werden aangepast en tonen veel voller. Daarnaast werd er optimaal gebruik gemaakt van de kleurenpracht die de oorspronkelijke games met zich meebrachten. Je kan het niet ontkennen dat deze games er gewoon goed uitzien! Dikke pluim voor Toys for Bob om niet enkel de games te kopiëren maar er effectief hun tijd hebben ingestopt om iets deftigs af te leveren!

Waar ik tijdens het gamen regelmatig nostalgische momenten beleefde was het voor mijn dochter een allereerste kennismaking met Spyro. Ze was meteen verkocht aan het ‘schattige draakje’ zoals ze dit zelf noemde. Dit is een ideale instap game voor kinderen tussen de zes en de tien jaar. Mijn dochter is zes jaar en kon zich kostelijk amuseren. Sommige elementen in de game waren nog iets te moeilijk maar 90% kon ze perfect zelf afwerken. Het leren springen van punt A naar punt B, mikken van aanvallen of een personage besturen als het eens wat sneller gaat. Dit zijn allemaal elementen die aan bod komen in het spel maar voor kinderen is dit niet altijd evident. Doordat Spyro een platform game is krijgen ze vaak genoeg de tijd om de bewegingen rustig onder de knie te krijgen en worden ze beter naarmate het spel vordert. Ook het feit dat de games Nederlandstalig gesproken en ondertiteld zijn zorgt ervoor dat de instapdrempel enorm laag is.

Spyro Reignited Trilogy is heel kort samen te vatten, GEWELDIG.
Vanaf minuut één heb ik mij enorm geamuseerd en is de tijd voorbij gevlogen. De omgevingen, de kleuren, gameplay,… het volledige plaatje klopt net zoals twintig jaar geleden.
Hierbij mag Toys for Bob zeker niet vergeten worden, het is namelijk niet evident om een remake te maken van een goede game. Ieder level werd netjes opnieuw opgebouwd, er is hier geen sprake van enkel copy paste! Doordat de remake zo grondig werd uitgevoerd is het een plezier om de games nog eens opnieuw te beleven. Ook voor de nieuwkomers is deze trilogy een echte aanrader. De lage instap, het gebruik van de Nederlandse taal en de gameplay zorgen ervoor dat je veel leuke uren zal beleven aan Spyro Reignited Trilogy!

• Trouw aan de originele games
  • Leuke en levendige levels
  • Nederlandstalig gesproken en ondertiteld