Review: Code Vein

Ontwikkelaar: Bandai Namco Games
Uitgever: Bandai Namco Games
Beschikbaar op: PC, PS4 en Xbox One
Getest op: PS4

De ontwikkeling van Code Vein werd door velen op de voet gevolgd. De eerste beelden lieten ons meteen watertanden naar deze game. Meteen werd de vergelijking gemaakt met games als Dark Souls en Sekiro. Het spel werd gedurende een langere periode uitgesteld, hierdoor werden de verwachtingen nog hoger. Wij waren uitermate benieuwd of de (te) hoge verwachtingen ingelost kunnen worden.

VEEL BELOVENDE START

Voor je aan de slag gaat met de game moet je je eigen personage gaan creëren. “Niet zo bijzonder”, hoor ik jullie denken. Echter niets is minder waar. De customisation is er eentje die je nog maar zelden hebt meegemaakt. Je kan je personage tot in de kleinste details gaan aanpassen. Het aanbod van aanpassingen is bijna niet te overzien. Voor mensen die graag creatief zijn met hun personage is deze customisation een uitdaging op zich. Makkelijk kan je je enkele uren bezig houden met het maken van je eigen perfecte character.

Eenmaal je klaar bent met het maken van je personage krijg je meteen een tutorial voorgeschoteld. De tutorial duurt niet bijzonder lang maar is zeker handig om enkele zaken duidelijk te maken. Er zijn veel verschillende opties waar je gebruik kan van maken tijdens de verschillende gevechten. Een 10-tal minuten je aandacht er goed bijhouden zal je zeker verder helpen in het spel!

POST APOCALYPTISCHE WERELD

Code Vein speelt zich af in een verwoeste, post-apocalyptische wereld waarin de meeste mensen zijn verdwenen of getransformeerd in een Revenant. Dit zijn in feite onsterfelijke vampieren, die zichzelf in leven moeten houden door genoeg bloed te drinken. Door een enorm tekort aan mensen(bloed) en sterfte van een soort plant die blood beads kan laten groeien, veranderen veel Revenants in breinloze monsters; The Lost.

Ook jij bent een Revenant, maar dan eentje met speciale krachten. De dode planten bloeien weer op door jouw bloed en je bent een stuk krachtiger dan de rest. Met een compagnon aan je zijde ga je op onderzoek uit. Waar komen Revenants vandaan en waarom is de wereld waar je van houdt zo beschadigd? De wereld waarin Code Vein zich afspeelt stelt mij een beetje teleur. Hierbij heb ik het dan vooral op grafisch vlak. De afwerking is er niet altijd, een beetje spijtig want soms zit het spelplezier hem in details.

THERE IS NO EASY WAY OUT!

De reden waarom we met zen allen halsreikend uitkeken naar deze titel is omdat iedereen meteen moest denken aan titels zoals “Dark Souls” of “Sekiro”. Bij de start van het spel krijg je niet de kans om de moeilijkheidsgraad in te stellen. Waar dit voor sommige gamers een afknapper is, is dit voor anderen juist een aangename uitdaging! Mag je de moeilijkheidsgraad van Code Vein vergelijken met Dark Souls? Helemaal niet! Maar makkelijk is het spel ook niet te noemen. Je moet continue op je hoede zijn, enkele seconden niet alert zijn kan ervoor zorgen dat je opnieuw van je save point mag beginnen. Je moet dus zeker alert blijven gedurende de volledige game.

Tijdens het spel is er continue een NPC (non-player character) die jou vergezelt. Het moet gezegd zijn, het level van de NPC’s is behoorlijk hoog. Je zal snel merken dat hun aandeel in de verschillende gevechten behoorlijk groot is. Al geeft het spel jou soms de keuze om al dan niet verder te gaan met een NPC. Ideaal om eens te testen wat jij alleen waard bent tegen meerdere vijanden.

BLOOD CODES

Iedere revenant heeft een speciale blood code. Jij als speler bent echter uniek, waar andere revenants slechts één blood code kunnen hebben kan jij uit meerdere gaan kiezen. Naarmate het spel verder evolueert leer je verschillende blood codes, deze zorgen ervoor dat je het spel perfect kan spelen zoals jij wil. Ga je liever de vijand te lijf in close combat of blijf je liever veraf? Het is aan jou de keuze.

Het duurt even vooraleer je het vechtsysteem van Code Vein in de vingers hebt, in het begin kan dit nogal complex overkomen. Ik heb mezelf er meerdere malen op betrapt dat ik een toets aan het induwen was die ik eigenlijk niet wou. Het levelsysteem van het spel is wel eerder simplistisch te noemen. Je personage kan bij iedere save point levelen als je genoeg Haze hebt verzameld. Je personage zal hierbij sterker worden maar je moet geen specifieke punten gaan upgraden. Hierdoor blijft het spel enorm toegankelijk om de verschillende blood codes te testen.

Het arsenaal aan wapens mag gerust gezien worden. Je kan aan de slag met hamers, zwaarden, bogen tot zelfs een bayonet. Iedere speelstijl heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Vooral bij de boss fights is het goed nadenken met welke blood code je zal aanvallen.

‘Mag je de moeilijkheidsgraad van Code Vein vergelijken met Dark Souls? Helemaal niet! Maar makkelijk is het spel ook niet te noemen.’

RUSTMOMENTEN BEWUST KIEZEN

Een niet onbelangrijk detail om mee te geven is het feit dat je het spel nooit op pauze kan plaatsen. Op de momenten dat je in het menu zit te kijken, om bv. je blood code te wijzigen, blijft het spel doorgaan. Alsook de aanvallen van je vijand. Bij de save points is het altijd iets rustiger en heb je even de tijd om alles rustig te bekijken. Sla je het spel op dan gebeuren er twee zaken. Als eerste krijg je terug een volle levensbalk, hier kunnen we enkel maar blij om zijn. Het tweede is net iets minder positief. Namelijk alle vijanden die je net hebt gedood zijn terug tot leven gewekt. In het begin van het spel had ik wat moeite met bepaalde tegenstanders. Ik kreeg dan ook het lumineuze idee om even naar het save point te lopen en mezelf terug een volle levensbalk te bezorgen. Een beslissing waar ik echter snel spijt van heb gekregen!

Tussendoor krijg je wel enkele tussenfilmpjes te verwerken. In het begin vond ik dit een leuke afwisseling en ideaal om iets relaxter in mijn zetel te gaan zitten. Echter na enige tijd begonnen de filmpjes toch wat tegen te steken. Het verhaal is toch wat voorspelbaar te noemen en het strompelen van punt A naar punt B met je personage is goed voor één keer.

Als laatste wou ik nog de boss fights overlopen. De moeilijkheid van de boss fights is behoorlijk te noemen maar ze zijn zeker niet onoverwinnelijk. Denk niet dat je hierbij 50 maal de woorden “YOU DIED” zal te zien krijgen. Dit komt mede dankzij de sterkte van de NPC die aan je zijde meevecht. Voor jezelf is het vrij belangrijk om op voorhand een goede blood code te kiezen waarmee jij denkt de meeste damage te kunnen toedienen. Na enige tijd begin je de bewegingen van de vijand ook te kennen waardoor het net iets makkelijker is om de aanvallen te ontwijken. Een kwestie van geduld en toeslaan wanneer de kans zich er toe leent.

Code Vein heeft de hoge verwachtingen voor een groot deel kunnen inlossen, er zijn echter enkele details te kort om van deze goede game een geweldige game te maken!
Het creëren van een eigen personage heeft mij nog nooit zo kunnen boeien zoals in Code Vein. De keuzes zijn eindeloos en er is zeker voor ieder wat wils. Namco Bandai heeft zijn uiterste best gedaan om een ideale setting te ontwikkelen voor het spel, spijtig genoeg is de omgeving grafisch genoeg niet altijd even sterk. Het verhaal van Code Vein is goed maar niet meeslepend. Hetzelfde kan gezegd worden over de boss fights van het spel. Misschien waren te verwachtingen voor deze titel net iets te hoog maar dit zal vooral komen omdat Code Vein de anime versie van Dark Souls werd genoemd.

• Het spel biedt voldoende uitdaging voor nieuwkomers in het genre
  • Ruime keuze aan verschillende vechtstijlen en wapens
  • Geen moeilijkheidsgraad