Review: Romancing Saga 3

Ontwikkelaar: ArtePiazza
Uitgever: Square Enix
Beschikbaar op: Steam, Windows 10, App store, Google store, Xbox One, PS4 en Nintendo Switch
Getest op: Nintendo Switch

Back to the 90’s

Als ik de titel “Romancing Saga 3” zeg, klink deze misschien niet zo bekend in de oren. Bij mij was dit dan ook het geval. Ik had nog nooit gehoord over Romancing Saga en ik had er geen flauw idee van wat de game juist te bieden had. Weliswaar had ik een gezonde interesse wat de hype nu juist was rond deze game. Volgens de kenners vernam ik dat de game zeer hoog aangeschreven stond in Japan.

Romancing Saga is een RPG-klassieker die 24 jaar geleden gelanceerd werd in Japan waar hij een zeer groot succes werd. De game biedt spelers acht verschillende verhaallijnen en evenveel hoofdrolspelers. Ieder personage met hun eigen motieven en unieke persoonlijkheden. Romancing Saga 3 werd nu nieuw leven ingeblazen door de game naar de moderne platformen te brengen. De herwerkte versie werd ontwikkeld door veteranen uit de industrie, inclusief de beroemde ontwikkelaar Akitoshi Kawazu (FINAL FANTASY, Romancing SaGa, SaGa Frontier) en biedt geoptimaliseerde graphics, de nieuwe dungeon “Phantom Maze” om te verkennen en een NEW GAME+ functie. Romancing Saga 3 heeft ook nieuwe verhaallijnen gekregen, waardoor dit de perfecte kans is voor zowel oude fans als nieuwe spelers om van de SaGa-serie te genieten.

Verhaal

De wereld van de Romancing Saga wordt iedere 300 jaar geteisterd door een totale zonsverduistering. Dit zorgt er voor dat al het nieuwe zich niet kan ontwikkelen. Het apocalypstisch event staat bekend als “Rise of Morastrum”.

De apocalyps kon al twee keer afgewend worden. De eerste keer door de held Archfiend en 300 jaar later door The Matriarch. Ondertussen zijn we terug 300 jaar later sinds de laatste Rise of Morastrum. Welke held zal nu opstaan om de duistere krachten te trotseren?

Nog eens zoals vroeger

Aan het begin van Romancing Saga 3 krijg je de keuze uit acht verschillende helden. Ieder personage is voorzien van zijn eigen speciale vaardigheid en uiterlijk. Je start met een kleine proloog waarna je met je geselecteerde vrienden op pad kan.

De game is een herwerkte versie uit 1995 en dat is er ook aan te zien. Je start met zeer weinig uitleg en je kan daarna je eigen weg gaan zoeken. Voor wie de jaren negentig nog als gamer heeft meegemaakt zal het spelen zonder een vaste tutorial ongetwijfeld wel lukken. We zijn met de hedendaagse games de luxe gewoon om alles mooi uitgelegd te krijgen.

Romancing Saga 3 doet mij wat denken aan de ouder Final Fantasy games. Je kan je gezelschap selecteren en je kan deze vervolgens gaan uitbouwen in xp, hun magie, wapens, uitrusting, …

Ik heb de game getest op de Nintendo Switch en ik denk dat de console ideaal is om deze retro game te spelen. Door middel van de handheld modus krijg je ook wat het retro gevoel van de vroegere Game Boy. ik heb Romancing Saga 3 ook getest in de TV modus maar de game komt toch het best tot zijn recht in de handheld modus.

Door het gebrek aan uitleg was het voor mij toch ook even zoeken om soms wat verder te geraken in een bepaalde missie. Meestal was dit te wijten aan de sterkte of levels van mijn personages. Als je gezelschap te zwak is, zal je meestal niet verder geraken in een bepaald level of missie. De game is dus gebonden level gebonden maar het zal je dit niet aantonen. Dit allemaal gaf mij toch wel een nostalgisch gevoel maar ook een soms frustrerend gevoel. We moeten eerlijk zijn, als hedendaagse gamer zijn we enorm verwend. We krijgen meestal zeer uitgebreide levels voorgeschoteld met diverse vijanden en veel missies.

In Romancing Saga 3 zie je in een level zeer veel dezelfde tegenstanders terugkomen die ook terug tot leven komen wanneer het volgende plaatje in de level ingeladen wordt. Als je bijvoorbeeld een weg terug wil nemen kom je dezelfde tegenstanders terug tegen. Dit allemaal in combinatie met de nood aan een bepaald level voor je personage zorgt er voor dat de game soms zeer repetitief aanvoelt. Na een tijdje ging ik dan ook niet meer gaan zoeken met welke magie of slag ik een bepaalde vijand het best zou gaan afwerken. Had ik deze game in de jaren 90 gehad, dan was ik zeker een fan geweest en had ik zeker alle uithoeken van de levels verkend. Weliswaar had ik nu een zeer repetitief gevoel. Romancing Saga 3 is aangenaam om even te spelen maar na een tijdje begint alles wat repetitief aan te voelen. Ik raad de game dan ook aan voor de fans van het genre en de nostalgie.

Romancing Saga 3 was ongetwijfeld een grote hit in het jaar 1995. Weliswaar zijn we met de hedendaagse games zeer verwend waardoor de game niet voor iedereen weggelegd zal zijn.

Ik raad de game dan ook aan voor de fans van het genre of wie nog eens het retro gevoel wil krijgen op zijn console. De game komt volgens mij het meest tot zijn recht op de Nintendo Switch gezien zijn handheld modus. Hiermee krijg je het “Game Boy” gevoel van de jaren 90.

• Nostalgie
  • Ideaal voor de Nintendo Switch gezien de handheld modus

• Weinig uitleg