Review: Civilization VI voor PS4 / Xbox One

Ontwikkelaar: Firaxis Games
Uitgever: 2K Games
Beschikbaar op: PC, Nintendo Switch, PS4 en Xbox One
Getest op: PS4 Pro

De Nieuwe Beschaving

We zijn ondertussen aan de zesde editie toe van Sid Meier’s Civilization. De game is sedert 21 oktober 2016 beschikbaar voor de PC en was terug een groot succes. De game werd de winnaar van de Game Awards van 2016. Sedert 22 november 2019 kunnen we nu ook met de PS4 en de Xbox One aan de slag in de wereld van CIV VI. Het probleem met dergelijke PC titels die naar de consoles komen, zijn meestal de besturing. Het grote struikelblok voor dit genre is het gebruik van een controller in de plaats van een computermuis. In deze review kan je onze bevindingen vinden van het gebruik van een Playstation 4 controller.

CIV V kent voor mij geen geheimen meer, dus ik was dan ook benieuwd wat de nieuwe versie te bieden had. In Civilization VI blijft het concept nog altijd hetzelfde. Bouw de beste beschaving uit en word de dominante heerser.

Eén grote puzzel

Bij de opstart van de game kan je kiezen uit drie verschillende speltypes zijnde:

• Scenarios
  • Custom game
  • Multiplayer

De modi spreken voor zichzelf. Persoonlijk ben ik altijd het meeste fan van de custom game mode gezien je met de gekozen regels een game op je eigen tempo kan gaan voltooien. De scenario’s in Civilizations VI zijn tamelijk uitgebreid met specifieke uitdagingen waardoor er voor ieder spelersniveau wel wat te beleven valt. Maar ik ben meer een liefhebber van de standaard 500 beurten game.

Je kan zelf kiezen tot in hoeverre je door je raadgever begeleid wenst te worden. Je kan kiezen uit:

• Nieuw voor de franchise
  • Nieuw voor Civilization VI
  • Nieuw voor console

Voor de nieuwste spelers onder ons is er nog altijd de tutorial mode waar je al spelenderwijs uitgelegd krijgt hoe civilization werkt.

Ik moet toegeven dat ikzelf met de nodige ervaring enkele spelletjes nodig heb gehad om alles zoals gewenst onder de knie te krijgen. Door de nieuwe districten, de AI en het micro management was het dan ook één grote puzzel om mijn manier van spelen te vinden.

Om een game te winnen hangt deze nog altijd af van 5 factoren zijnde:

• Science
  • Culture
  • Religion
  • Domination
  • Score

Daar ik in de vorige versies gemakkelijk de gewenste overwinning kon behalen op basis van bovenstaande, is het nu net iets moeilijker. Je dient dus in een vroeg stadium te beslissen voor welke overwinning je juist wenst te gaan. Dit gezien je deze keer duidelijk je manier van spelen in functie van je overwinning zal moeten plaatsen. Ga je bijvoorbeeld voor een religie overwinning, dan bouw je best eerst het wereldwonder “Stonehenge” die je onmiddellijk de mogelijkheid geeft een religie te selecteren. Hierdoor kan je snel beginnen met de andere spelers naar je religie te bekeren. Door middel van de districten moet je ook telkens nadenken, welke richting je juist wil uitgaan met je stad. Dit allemaal met het oog op de gewenste overwinning.

In mijn eerste games ben ik in de rol gekropen van Alexander The Great en King Harald. Hier maakte ik de fout dat ik teveel op de verschillende vlakken aan het werken was. Dit bracht mij in de latere beurten in de problemen. De AI van de tegenspelers is zo ingesteld, dat men een bepaalde richting uitgaat inzake de overwinningsvoorwaarden. Dit zorgt er dan ook voor dat je een te grote achterstand kan oplopen tegenover je tegenstanders. Ik kan je verzekeren dat er niets zuurder is dan een nederlaag te lijden na meer dan 400 speelbeurten. In het begin gaan de beurten snel, maar na een tijdje kruipt er toch enige tijd in je game waardoor een volledige game toch snel een tiental uur kan duren. Een gouden raad die ik aan de beginnende spelers van Civ VI kan geven, is dat je beter een standaard kaart selecteert. Deze geeft je in het begin voldoende uitdaging om het spel onder de knie te krijgen. Bij de grotere kaarten doen er meer tegenstanders mee en kunnen de beurten in tijd ook flink oplopen. Wanneer je aan dit avontuur begint, heb je naar mijn mening al wat kennis nodig van zaken. Ik heb de game getest op verschillende manieren en zelfs op de gemakkelijkste modus zijnde “settler”, is de game voorzien van de nodige uitdaging.

Districten

Het grote verschil met zijn voorgangers van de game, zijn de districten. Alvorens je een district wenst uit te bouwen, moet je zeer goed gaan puzzelen om het maximale potentieel uit je zones te halen. Zo krijg je bepaalde bonussen maar ook restricties. Het kan dus zijn dat een bepaald district enkel gebouwd kan worden naast bijvoorbeeld een berg of een rivier. Dit zorgt er voor dat niet iedere stad hetzelfde uitzicht krijgt. Als we vervolgens dieper gaan kijken in de verschillende steden is er een grote vorm van micro management aanwezig. Wanneer je stad in level uitgroeit, krijg je nog altijd een extra bewoner toegewezen. Deze zal naar gelang je instellingen het veld bewerken die je hem toewijst. Iedere bewoner wordt automatisch toegewezen aan een veld, maar je kan dit ook manueel gaan doen. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat alle velden met de meeste productie, voedsel, religie, wetenschap bewerkt worden. Dit komt natuurlijk wel ten koste van je andere boosts. Voor de spelers die niet zo veel zin hebben in het micro management, zijn er nog altijd sneltoetsen die het gewenste resultaat kunnen geven.

Persoonlijk was dit ook weer een hele aanpassing voor mij. Het heeft dan ook tot mijn derde game geduurd alvorens ik de opbouw van de districten en zijn bewoners goed onder de knie had. Dit kan dan ook zorgen voor de nodige frustratie bij nieuwe spelers. Ik zou dan ook aanraden om nog even door te zetten of om er een tutorial bij te halen. Op Youtube zijn er tevens een hoop “how to play Civilization VI” video’s die je de nodige kneepjes van het spel kunnen leren. Net wanneer je denkt alles ontdekt te hebben, zijn er toch altijd kleine tips die je speelervaring kunnen verbeteren.

Een voorbeeld van deze how to play video’s kan je hieronder bekijken:

Verschillende heersers

De gekende wereldheersers zijn terug van de partij. Deze maal is Firaxis er in geslaagd om de personages meer tot leven te brengen. In Civilization V had je een achtergrond met een kleine interactie van het personage maar je eigen gedrag had niet zo een grote impact op de tegenpartij. Dit is nu niet het geval. Bij de eerste ontmoeting kan je kiezen om een vriendelijke begroeting uit te voeren, de natie uit te nodigen, … Dit heeft onmiddellijk een impact op je diplomatische status.

Het handelssysteem is net iets beter uitgewerkt dan bij zijn voorgangers. De tegenpartij laat je zeer snel merken wat ze juist willen of zullen weigeren. Dit bespaart je dan ook een hoop tijd. De animaties zijn een stuk beter dan zijn voorgangers maar na 500 beurten ben je de andere leiders hun conversaties ook wel beu. Alle personages zijn voorzien van enkele quotes en gebruiken deze onmiddellijk in de gepaste setting. Om een voorbeeld te geven. Ben je bezig met het ontwikkelen van een spion of een spionageplan? Dan zal bijvoorbeeld Catherine De Medici van Frankrijk onmiddellijk reageren dat ze ook wel graag aan een beetje spionage doet. Dit maakt de game net iets beter maar na meermaals dezelfde zin gehoord te hebben kan je het ook wel beu worden.

De mogelijkheid tot de verschillende overwinningen ligt meer met elkaar in balans. Hierdoor zal je niet zo snel overgaan tot de domination victory. Als je toch van plan bent om een oorlog te ontketenen, bekijk je best eens de casus belli. Dit is een mode waar je door middel van een bepaalde reden de oorlog kan verklaren zonder ervoor afgestraft te worden door de andere naties. In mijn eerste game heb ik dan ook de fout gemaakt om zeer snel met enkele bondgenootschappen de oorlog te verklaren om zo de tegenstander snel te verslaan. Ik had natuurlijk niet opgelet dat mijn warmonger ( oorlogszuchtig ) bonus hierdoor de lucht in ging. Dit met het gevolg dat ik mijn bondgenoten ben kwijtgeraakt alsook dat er geen mogelijkheid meer was om nieuwe bondgenootschappen aan te gaan. Ik was dus door de andere wereldleiders aanzien als een soort van Hitler. De caus belli zorgt er echter voor dat je wel een reden kan geven met een lichte warmonger strafbonus. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je tegenstanders hun geloof aan je willen opdringen terwijl je al hebt laten weten dat je hiervoor niet open staat. Als dit gebeurt kan je de tegenstander openbaar een denounce geven. Dit zorgt ervoor dat alle andere partijen van zijn gedrag op de hoogte werden gesteld. Vervolgens kan je na vijf beurten bijna ongestraft de oorlog aangaan.

Het nieuwe systeem geeft je verder veel meer info dan zijn voorgangers. Je kan ten alle tijde alle tegenstanders hun agenda gaan raadplegen om zo te weten te komen wat hun militaire status is, hun bondgenoten, vijanden, productie van wetenschap, cultuur, …. Hierdoor kan je net iets tactischer te werk gaan, om zo die sterkere tegenstanders net iets te slim af te zijn.

Iedere wereldheerser heeft zijn eigen doelstellingen en zal er ook naar handelen. Je kan deze doelstellingen bekijken bij de aanvang van de game.

PC vs Console

Maar, dan zijn we aan gekomen aan misschien wel het belangrijkste van mijn review. Kunnen we Civilization VI voor de console vergelijken met de PC versie? De game is niet volledig identiek. We moeten eerlijk zijn en zeggen dat je met een computermuis nog altijd een stuk sneller zal zijn dan met een controller. Weliswaar is CIV VI voor mij een ontspannende ervaring. Loopt de game net iets trager op de console, dan is dit voor mij persoonlijk niet zo erg. De structuur van de controller besturing is zeer logisch opgebouwd waarna je na wat speeltijd zeer vertrouwd bent met de menu’s.

Ik heb nooit het gevoel gehad dat de game door de controller werd tegengehouden. Maar misschien toch wel een klein puntje. Als je een unit wil aankopen met je goud of geloof, dien je via de controller eerst het vinkje van de que af te leggen alvorens je een aankoop kan doen. Dit was dan ook het enigste frustratiepunt die ik had met de controller.

Als we naar de grafische kant kijken en de rekenprocessen, zal de PC natuurlijk wel een stuk hoger scoren. We moeten daar in eerlijk zijn, als je een moderne PC hebt, zal deze door de combinatie van je RAM, grafische kaart en CPU een stuk beter draaien dan de console versie. Desondanks dit allemaal is CIV VI voor mij een rustgevende maar enorm verslavende game. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik deze game liever op de PC had gespeeld.

City States

Nog een grote verandering in Civilization VI zijn de city states. Deze kunnen nu door middel van afgevaardigden gemanipuleerd worden om zo jouw politieke agenda te volgen. Iedere city state is voorzien van een bepaalde bonus. Verder kan je ook hun leger voor een bepaalde duur gaan afkopen. Dit kan zeer handig zijn maar ook verraderlijk. Als een tegenstander een city state heeft als bondgenoot en plots besluit om zijn leger te huren om jouw aan te vallen, kan dit wel eens een probleem vormen. Het is dus aan u als speler om deze city states goed in het oog te houden of om deze vroeg in de game over te nemen.

DLC

De standaard game is op de console uitgerust met twee gratis pakketten. Deze geven je enkele nieuwe personages en scenario’s om te spelen. De standaardversie voor de console biedt alvast voldoende content om je game honger voor een hoog aantal uren te stillen. Maar, voor wie maar niet genoeg kan krijgen voor Civilization VI, is er altijd nog de Expasion bundle.

De console versie van Civilization VI heeft mij enkele nachten slaaptekort bezorgd. Je denkt er aan om nog maar één ronde te spelen, maar eindigt vervolgens enkele uren later.  Gezien het beurtensysteem heb je voldoende de tijd om alle manipulaties op een rustige manier uit te voeren. Het gebruik van een controller is even wennen maar de game speelt zeer vlot. Of de game kan concurreren met de PC versie moet ik eerlijk zeggen dat de PC versie misschien net iets meer mijn persoonlijke voorkeur zou krijgen. Maar de console editie is zeker een mooi alternatief voor de console gamer of voor wie zijn CIV VI ervaringen ook nog wil verder zetten vanuit zijn luie zetel.

Het concept van Civilization VI blijft nog altijd hetzelfde of zijn voorgangers maar deze nieuwe versie is wel voorzien van een hoop verbeteringen. Zo krijg je betere interacties met de andere wereldheersers, kan je micro transacties uitvoeren in je districten, krijgen de units soms meer diepgang, zie je de uitbouw van je wonderen en krijgen deze terug een grotere meerwaarde, …

Ik kan Civilization VI zeker aanraden voor wie graag een tactische game speelt op een rustig tempo. En nu, nog één rondje en dan stop ik ermee. Of misschien nog ééntje,….

• De game speelt zeer goed op de console
  • Zeer verslavend