Review: Life is Strange 2

Uitgever: Square Enix
Beschikbaar op: Microsoft Windows, MacOS, Linux, PS4 en Xbox One
Getest op: PS4 Pro
Cricket auteur: Faith

Gameplay

De bekroonde ‘Life is Strange-serie’ wordt vervolgd met een gloednieuwe episodische interactieve film ‘Life is Strange 2’, ditmaal ontwikkeld door ‘Dontnod Entertainment’.

‘Life Is Strange 2’ is een grafisch avontuur gespeeld vanuit het derde persoonsperspectief. Als speler neem je controle over Sean Diaz, een Latijns-Amerikaanse tiener. Sean kan communiceren met de omgeving, objecten verkrijgen en praten met personages. De door jou gemaakte keuzes leiden tot verschillende vertakkingen in de verhaallijn en beïnvloeden het gedrag van je broer Daniel en de andere personages.

‘Life is Strange 2’ is de opvolger van ‘Life is Strange’ uit 2015 en ‘Life is Strange: Before the Storm’ uit 2017. Beslissingen die in je in ‘Life is Strange’ nam worden in deze game overgenomen en zorgen voor een bepaalde eindkeuze in episode 1.

Heb je deze game nog niet gespeeld, zoals bij mij het geval was, dan wordt de eindkeuze willekeurig gegenereerd.

Op 25 juni kwam de gratis te spelen spin-off ‘The Awesome Adventures Of Captain Spirit’ uit.  Ook de beslissingen, die je in deze spin-off nam, worden overgenomen in ‘Life Is Strange 2’. ‘Captain Spirit’ wordt namelijk in de tweede episode opnieuw geïntroduceerd.

Gezien er bij de start van deze aflevering gewezen werd op het belang van de spin-off, besloot ik ‘The Awesome Adventures Of Captain Spirit’ eerst uit te spelen alvorens met deze tweede aflevering van start te gaan.

Episode 1

‘Life is Strange 2’ begint in de buitenwijken van Seattle (Washington). Hier wonen de 16-jarige Sean Diaz en zijn 9-jarige broer Daniel samen met hun vader Esteban. Hun moeder Karen is niet langer aanwezig. Zij liet hen na de geboorte van Daniel namelijk aan hun lot over.

Op een dag wordt Daniel door hun buurman Brett lastiggevallen. Sean komt tussenbeide en verwond hierbij onbewust Brett. Het feit dat net op dat ogenblik een politieagent langskomt leidt tot een fataal misverstand, die de broers Sean en Daniel dwingt hun huis te ontvluchten. Sean maakt in paniek een keuze, hij neemt zijn bewusteloze jongere broer Daniel mee op de vlucht richting het huis van hun vader in Puerto Lobos (Mexico).

Na deze intro gaat ook de eerste episode ‘Roads’ echt van start. Als grote broer geef je je kleine broer het gevoel dat jullie op een soort roadtrip zijn. Tijdens deze tocht kan je kiezen hoe je met je broer omgaat en welk een soort rolmodel je voor hem wil zijn.

In de buurt van Mount Rainier kom je aan bij een tankstation. Aan dit pompstation komen de broers voor de eerste keer in contact met de Amerikaanse vooroordelen ten opzichte van Mexicaanse immigranten. De broers worden door de racistische eigenaar namelijk van diefstal beschuldigd en als dusdanig uiteindelijk ook als de voortvluchtige die ze zijn herkend.

De broers weten uiteindelijk uit hun penibele situatie te ontsnappen.

Met de hulp van reisblogger Brody Holloway laten ze het tankstation achter zich liggen en zetten ze hun tocht richting Mexico verder. Brody brengt hen tot aan een hotel waar hij zorgt dat ze voor één nacht een kamer ter beschikking krijgen.

Het is in deze kamer dat Daniel de ware toedracht van deze roadtrip te weten komt. Door een nieuwsbericht op de televisie begrijpt hij dat zijn vader Esteban dood is. Deze onthulling zorgt dat Daniel zijn gevoelens niet langer onder controle kan houden en brengen aan het licht dat hij over telekinetische vaardigheden beschikt.

Episode 2

Episode 2 ‘Rules’ begint in een winters landschap in het noordwesten van de Verenigde Staten. Terwijl Daniel geleidelijk ziek wordt, neemt de bezorgdheid van Sean toe. Sean beseft zich dat hij de verantwoordelijkheid moet nemen over zijn broertje en besluit het risico te nemen om naar het huis van zijn grootouders te reizen. Hier kunnen ze herstellen en een tijdelijk onderdak zoeken.

Het eerste wat we zien in Episode 2 is de twee broers en hun hondje Mushroom (door Daniel meegesmokkeld uit het tankstation) die met zijn drieën rondlopen in een dik pak sneeuw. Samen zitten ze in een verlaten hut, middenin het besneeuwde bos. Sean en Daniel zijn beiden bewust van Daniel’s bovennatuurlijke krachten en besluiten dat het beter is om dit te gaan trainen. Inmiddels heeft Daniel zijn krachten al aardig onder de knie en kan hij voorwerpen optillen en weggooien zonder enige moeite.

Het doel van de jongens is om in Puerto Lobos in Mexico te geraken en daar een nieuw leven op te bouwen. Echter zit er niets anders op dan in deze aflevering een tussenstop te maken en richting hun grootouders te gaan om deze om hulp te vragen.

Het is voor de start van deze episode ten stelligste aangeraden om ‘The Awesome Adventures Of Captain Spirit’ te spelen. Want in deze aflevering keert onze favoriete superheld Chris namelijk terug. Sean en Daniel maken kennis met Chris op het moment dat deze uit zijn boomhut valt. Het moment waarop ‘The Awesome Adventures Of Captain Spirit’ eindigde. De keuzes die je in ‘Captain Spirit’ hebt gemaakt, spelen een rol in ‘Life is Strange 2’. Heb je deze spin-off nog niet gespeeld, download die dan zeker en vast voordat je aan de tweede episode begint.

Terwijl Daniel en Chris een vriendschap beginnen te vormen, staat Sean erop dat Daniel een aantal regels rond zijn macht volgt. Zal Daniel zijn macht verborgen houden of de regels overtreden in een tijd van nood?

Waar de eerste aflevering de focus legt op de scheidingslijn tussen goed en kwaad, ligt de nadruk in de tweede aflevering op het navolgen van regels. Wanneer is het wél en niet geoorloofd om een speciale, doch ook beangstigende kracht, in te zetten? Het zijn keuzes waarvan de gevolgen ook in deze aflevering zelf al grote consequenties kunnen hebben.

Het is duidelijk dat ‘Life is Strange 2’ eerder de buitenbeentjes in de samenleving en bijkomend de vooroordelen die mensen ten opzichte van deze buitenbeentjes hebben belicht. Was het in episode 1 de vooroordelen tegenover migranten, dan is het in aflevering 2 gericht op de alternatievelingen in de samenleving. Op de kerstmarkt maken Sean en Daniel kennis met de rondzwervende straatmuzikante Cassidy en haar metgezel Finn. De introductie van deze beide karakters zal in episode 3 alvast een verdere rol gaan spelen.

Episode 3

De derde aflevering van ‘Life is strange 2’ begint met een korte samenvatting van de gebeurtenissen tot nu toe. De broers Sean en Daniel Diaz worden in deze getekende samenvatting als wolven afgeschilderd die eindigt met de conclusie van aflevering twee.

‘Wastelands’, zoals de aflevering heet, begint met een fikse ruzie tussen de twee broers. Een ruzie die het verloop van deze aflevering zal kenmerken.

Zonder geld of een dak boven het hoofd hebben de Diaz-broers zich aangesloten bij een groep hippies, waaronder ook de in de tweede aflevering geïntroduceerde Cassidy en Finn.  Ze verblijven met z’n allen in een tentenkamp in de bossen van Californië. Overdag werkt iedereen op een illegale wietplantage, dit om zo wat geld bij te verdienen.

Omringd door de prachtige en reusachtige Sequoias komt de onderlinge relatie tussen Sean en Daniel immense onder druk te staan. Sean trekt steeds meer op met de kampgenoten en maakt hierdoor minder tijd voor Daniel. Het kleine broertje voelt zich in de steek gelaten door zijn broer en zoekt toevlucht tot Finn. De personages die je vergezellen zijn interessant en hebben allemaal zo hun eigen verhaal. Terwijl de relaties tussen de personages verder worden uitdiept, vergroot de onderlinge spanning tussen de broers. Het is de eerste keer dat we Sean en Daniel zo lijnrecht tegenover elkaar zien staan. Sean begint steeds meer zijn grip op zijn broertje te verliezen. Deze situatie komt vooral tot stand doordat Daniel steeds eigenwijzer wordt, alsook door de invloeden van anderen waarmee hij in contact komt. Dit alles zorgt meermaals voor problemen, interessante wendingen en een climax van een einde.

Episode 4

De vierde aflevering ‘Faith’ begint met een samenvatting van de grootste keuzes die je in de serie hebt gemaakt. Dit opnieuw in een prachtig geschetste samenvattingen over wat de wolvenbroers tijdens hun tocht meemaakten.

Intussen is het twee maand na de dramatische ontknoping van de vorige aflevering. Sean wordt wakker in het ziekenhuis en ontdekt hij dat Daniel van de radar verdwenen is. Uiteraard denkt Sean alleen maar aan ontsnappen en zijn broertje Daniel vinden. Maar dit zal niet zo vanzelfsprekend zijn, want voor de deur van zijn ziekenhuiskamer staat namelijk politiebewaking.

De dag voordat Sean naar de jeugdinrichting gestuurd wordt krijgt hij zijn oude dagboek met daarin een melding over waar Daniel is. Wat er ook dient te gebeuren hij zal ontsnappen en zijn broertje vinden. Zo begint Sean aan een eenzame zoektocht naar de vermiste Daniel. Tijdens deze zoektocht worden de onderwerpen als kwetsbaarheid, racisme en manipulatie alvast niet geschuwd. Op deze manier worden toch wel zeer actuele thema’s aangeboord.

De reis naar Haven Point verloopt erg traag. Als we de kerk binnentreden staat ons een verassing te wachten: Daniel is hier! De hereniging tussen Daniel en Sean gaat echter niet zoals verwacht.Daniel’s krachten zijn in de kerk namelijk geen geheim. Hij wordt en geadoreerd en zelfs gezien als een engel. Er ontstaat een conflict tussen Sean en de leidster van de kerkgemeenschap. Sean wordt uit de kerk gegooid en Daniel laat duidelijk blijken dat hij liever bij zijn nieuwe familie blijft.

Sean komt buiten de kerk oog in oog te staan met zijn moeder Karen. Sean krijgt eindelijk de antwoorden op de vragen die hij al heel lang heeft. Nadat een vertrouwen is opgebouwd besluiten ze samen om de gehersenspoelde Daniel te redden. Hoewel Episode 4 ’Faith‘ heet, draait het niet om geloof, maar om hoop. Deze hoop is niet in de kerk te vinden, maar in de liefde tussen familie en de goede mensen die je tegenkomt.

Na lang op Daniel in te spreken weet je Sean hem te overtuigen van het manipulatieve karakter van deze kerk. Daniel besluit om de kerkgemeenschap zijn rug toe te keren en met Sean en Karen mee te gaan. Samen verlaten ze de brandende kerk. Zo eindigt aflevering 4:  Sean, Daniel én hun moeder herenigd.

Episode 5

De vijfde episode is het slotstuk van hun roadtrip: lukt het de broers om hun doel te bereiken?

Sean en Daniel hebben een lange slopende reis achter de rug en hunkeren naar rust en stabiliteit. Niet meer hoeven vluchten lijkt zalig. Het is een gevoel dat in het begin van de laatste episode ‘Wolves’ erg goed wordt overgebracht. We vergezellen Sean en Daniel terwijl ze wakker worden in een prachtige, zonovergoten woestijnomgeving, met tinten van rood en paars die door de ochtendnevel druipen. Een beeld van totale rust.

De intro ziet er absoluut prachtig uit en terwijl Sean en Daniel naar de hemel huilen en praten over het wolvenverhaal, worden we herinnerd aan alles wat beiden tot nu toe hebben meegemaakt.

De broers leven met hun vervreemde moeder in een soort geïmproviseerde stad in het midden van de woestijn dicht bij de Mexicaanse grens. Hier is men vrij om te zijn wie men is, zonder vooroordelen. Zo is er een kunstenares die ontsnapt van de geldwolven in haar omgeving, en een ouder homopaar dat zonder gevaar van de buitenwereld samen wil zijn.

De gebeurtenissen uit de vorige aflevering halen Sean en Daniel jammergenoeg in. De broers zijn wederom genoodzaakt hun tocht richting ‘Puerto Lobos’ verder te zetten. Alvorens terug te vluchten maken ze samen met hun moeder nog een laatste emotionele afscheid mee.

Wanneer ze eindelijk bij de muur aankomen, wat het natuurlijke eindpunt van het verhaal leek, neemt het verhaal echter een verrassende wending.

Het is moeilijk om over het einde te schrijven zonder iets te bederven, maar de uiteindelijke beslissing die je dient te  nemen is de moeilijkste tot nu toe. Nadat we de voor- en nadelen van beide hebben afgewogen, voelt het einde dat ik heb genomen erg aan als het beste van een slechte situatie. Toch het beste voor mijn kleine broertje.

Ik zie het bericht ‘bedankt voor het spelen’ op het scherm verschijnen, het verhaal van Sean en Daniel is echt voorbij.

Beslissingen

De ‘Life is Strange’-games kenmerken zich door het feit dat je het verhaal kunt sturen met de beslissingen die je maakt. In ‘Life is Strange 2’ is dit dan ook niet anders. Hoe klein of onbenullig sommige beslissingen ook lijken, iedere keuze die je maakt is van belang voor het verhaal. Misschien heeft een keuze op de korte termijn geen gevolg, maar op de langere termijn zeker wel.

Elke keuze die je maakte en elke les die je Daniel gedurende hebt geleerd, is van invloed op de manier waarop je reis op de één of andere manier tot een einde komt. Het hoofdthema van het spel is educatie en je rol als vaderfiguur, als mentor als het ware voor je jongere broer. Alles wat je zegt, doet of beslist, kan gevolgen hebben op hoe Daniel verder in de game zal reageren.

Na iedere episode krijg je ook de door jouw gemaakte en de alternatieve keuzes van Sean en Daniel te zien.

Het slot van de eerste ‘Life is Strange’ kende slechts twee verschillende eindes. ‘Life is Strange 2’ kent maar liefst zeven verschillende eindes. Dit komt omdat, zoals ik al eerder aangekaart, alle keuzes die je gedurende de afleveringen maakte, worden meegeteld. Je kan met één save-file twee verschillende eindes krijgen, maar als je een van de andere vijf eindes wilt ervaren moet je de gehele game opnieuw spelen en andere keuzes gaan maken. Hierdoor is een tweede keer spelen mogelijks interessant.

Verzamelen

Dit is een game waar je op de PS4 makkelijk voor platinum kan gaan,wat ik dusdanig ook deed.

Naast het uitspelen van de aflevering moet je tijdens iedere episode telkens zes souvenirs zien te vinden, alsook dient Sean minstens in iedere aflevering één schets te maken.

Mocht je tijdens het spelen toch iets over het hoofd gezien hebben, dan is het perfect mogelijk om een bepaald gedeelte in ‘collectible mode’ opnieuw te spelen.

Dontnod Entertainment is volgens mij wel degelijk in zijn opzet geslaagd. Men zette een uniek, meeslepend en spannend verhaal neer. Een plot dat talrijke onderwerpen aansnijdt gaande van racisme, migratie, sekten tot het belang van de familieband. De keuzes die je dient te maken, laten je zelden onberoerd. Tijdens hun avontuur bezoeken Sean en Daniel een heleboel gevarieerde locaties en leert men heel uiteenlopende personages kennen. Op deze manier blijft het plot je aflevering na aflevering meeslepen. Na het uitspelen van de game blijft dit verhaal tevens nog even nazinderen.

Het stemmenwerk is overtuigend, zeker bij de broers en grafisch gezien is de game vooral mooi wat betreft vormgeving van de verschillende scènes.

Ook het verhaal van superwolf die zich ieder aflevering verder ontplooit en de ware kunstenaar die Sean is weergeeft, brengt deze game naar een extra dimensie.

• Een meeslepend en interessant plot.