Review: Dragonball Z Kakarot

Ontwikkelaar: Cyberconnect2, Namco Bandai Entertainment
Platform(s): Playstation 4, Xbox One, Microsoft Windows
getest op: Playstation 4
releasedatum: 16 januari 2020

Dragon Ball Z: Kakarot, op voorhand werd er heel veel over gezegd en geschreven. Dragon Ball Z is een franchise waar er al talloze games van gemaakt werden. De één al met meer succes dan de ander. Waarom zou Dragon Ball Z: Kakarot zich kunnen onderscheiden van de rest? Dit is de eerste game die zich aanbiedt als een open wereld game. Wie droomt er nu niet van om als Goku, Piccolo of Vegeta vrij door de wereld te vliegen? Zelf ben ik een grote fan van de animatie reeks en mijn verwachtingen zijn torenhoog. Super benieuwd om te zien of de ontwikkelaar mijn verwachtingen heeft kunnen inlossen.

Introductie

Vanaf minuut één waan ik mij in de wereld van Dragon Ball Z. De bergen, het grafische, de dinosaurussen en de personages zien er super uit. Het eerste wat ik ga bekijken is het instellen van de gesproken taal. Ook al ben ik heel grote fan van de reeks toch heb ik het heel erg moeilijk om de Japanse taal aan te horen. Meteen scoort het spel goede punten want je kan de gesproken taal omzetten naar het Engels!

We beginnen letterlijk aan het begin van de animatiereeks. De vete tussen Piccolo en Goku is op zijn hoogtepunt en we mogen meteen het slagveld betreden. Tijdens het eerste gevecht krijg je uitleg hoe je de vijand kan gaan aanvallen. De ontwikkelaar heeft zijn uiterste best gedaan om de aanvallen variërend te maken maar de besturing toch simpel te houden. Ook al doe je je uiterste best, de eerste gevechten lijken meer op button bashen dan iets anders.

Iedere fan weet dat Dragon Ball Z voornamelijk om de gevechten draait, dit is in het spel niet anders. Het duurt dan ook niet lang vooraleer je de verschillende combinaties vlot in de vingers hebt.

Na het eerste gevecht leer je stap voor stap de verschillende hoofdpersonages kennen. Voor mezelf is het reeds vijftien jaar geleden dat ik het begin van de reeks nog heb gezien, bij het zien van de fragmenten krijgt de nostalgie meer dan eens de bovenhand. Wat is het leuk om dit allemaal nog eens te beleven.

Open wereld

Mijn grootste vraag bij Dragon Ball Z Kakarot was hoe gaan ze die open wereld gaan aanpakken. Het was moeilijk om er mij iets bij voor te stellen. Dit is de eerste keer dat iemand het aandurft om een Dragon Ball Z game als open wereld te maken. Ik vreesde vooral dat deze feature de game kan maken of kraken.

Voor mij is de open wereld enorm geslaagd. In totaal is het spel opgedeeld in verschillende zone’s waar je jou vrij kan in bewegen. Wandelen, lopen of vliegen aan jou de keuze. Vaak betrapte ik mezelf dat ik doelloos aan het rondvliegen was met een personage. Verspreid over de volledige wereld kan je talloze objecten verzamelen. Dit kunnen items, voeding, orbs of andere objecten zijn.

Sommige items die je verzamelt zijn zo goed als nutteloos en dienen enkel om te verkopen aan de handelaars in de steden. Op deze manier kan je het makkelijkst geld verdienen en zelf dingen kopen. De voornaamste items die ik kocht waren om mijn health terug op te krikken tijdens de gevechten.

Je voeding speelt ook een enorme rol in het spel. Zoals je weet zijn Saiyans heel goede vechters, daarnaast kunnen ze ook enorm goed eten. De ontwikkelaar heeft zijn huiswerk heel goed gemaakt en speelt handig in op het feit dat voeding vaak terugkomt in de reeks. Gaandeweg kan de vrouw van Goku, genaamd Chi Chi, gerechten maken. Deze gerechten hebben een invloed op je kracht, levensbalk, uithouding of andere aspecten van de personages. Deze invloeden zijn echter van beperkte duur. Probeer dus op het juiste moment een maaltijd op te nemen en zorg ervoor dat jij in het voordeel bent tijdens de gevechten!

Voor de echte fans van de reeks werd er voor een extraatje gezorgd. In de open wereld kan je fragmenten terugvinden van de Dragon Ball reeks. Deze reeks was de voorloper van Dragon Ball Z. In de Dragon Ball reeks is Goku nog een kind en ontdekt hij de planeet genaamd de Aarde. In de verschillende korte fragmenten die je te zien krijgt (het gaat voornamelijk over getekende kaarten met een beetje uitleg) krijg je inzicht hoe alles was voor deze animatiereeks en waar alle personages vandaan komen.

Misschien nog een leuk weetje, Dragon Ball Z is de meest bekende animatiereeks maar dit was het eerste vervolg op Dragon Ball. Na Dragon Ball Z werden ook nog Dragon Ball GT, Dragon Ball Super en nog enkele reeksen uitgebracht. Het feit dat de ontwikkelaar enkele flashbacks doet naar Dragon Ball is een teken dat ze zich goed hebben verdiept in het verhaal, iets wat de fans enkel maar kunnen appreciëren.

Story Line

Ongeacht of het spel een open wereld is of niet toch is er een main story line die je moet volgen. Daarnaast kan je nog een boel side quests gaan uitvoeren. De side quests zijn echter vaak gebonden aan de main story. Het is dus slimmer om eerst alle side quests uit te voeren vooraleer je verder gaat met de main story of je zal deze niet meer kunnen uitvoeren. Dit vind ik persoonlijk een beetje jammer.

Regelmatig wou ik verder doen met de main story maar ik wilde een poging ondernemen om alles uit te spelen. Hierdoor was ik verplicht om de side quests uit te voeren. De ene side quest is een stuk leuker dan de andere. Zoals gezegd, bij Dragon Ball Z denk je meteen aan fantastische gevechten en wil je de ene combo na de andere loslaten op je tegenstander. Het ophalen van pakjes of zoeken naar items is leuk voor een paar minuten maar dan wil je verder met het spel!

Over de main quest heb ik weinig opmerkingen. Ik had hierbij continue het gevoel dat ik de volledige reeks opnieuw aan het beleven was. Sterker nog ik vond het nog leuker dan de reeks. Dit komt omdat ik de ‘saaiere’ afleveringen niet opnieuw hoefde te bekijken. Het verhaal wordt net iets compacter verteld dan in de reeks (gelukkig maar), dit zorgt ervoor dat de actie zich snel opvolgt in het spel.

Doordat ik de reeks en het spel vaak naast elkaar heb gelegd tijdens deze review kon ik enorm genieten van de tussenfilmpjes. Waar dit voor de niet-fans makkelijk kan worden doorgespoeld, vond ik het enorm aangenaam om deze rustig te bekijken. Zoals gezegd is alles net iets compacter voorgesteld dan de animatie reeks. Daarom nam ik graag eens vijf minuten de tijd om de verschillende tussenfilmpjes te bekijken.

Levelen van de personages

Tijdens het begin van het spel zijn de personages heel laag in level. Aan de hand van de verschillende gevechten, en afhankelijk van hoe goed je vecht, krijg je experience. Neem je deel aan voldoende gevechten dan wordt je personage sterker. Eenmaal je personage een bepaald level heeft behaald kan deze nieuwe aanvallen leren. Dit kunnen aanvallen zijn op korte, middelmatige of langere afstand. Aan jou om te bepalen welke het beste passen bij jouwn vechtstijl.

Om de nieuwe aanvallen te leren moet je ook voldoende orbs verzamelen. Je hebt rode, groene, blauwe en speciale orbs die je kan verzamelen tijdens de gevechten of wanneer je vrij rondvliegt in de wereld. Het verzamelen van die orbs nodigt uit om de wereld te verkennen. Hierbij kom je regelmatig op bekende plaatsen van de animatiereeks of ontdek je interessante items die je verder kunnen helpen in het spel.

Wil je nieuwe aanvallen onder de knie krijgen dan kan je gaan trainen. In een trainingsgevecht moet je verschillende tegenstanders verslaan. Vaak voelt het oneerlijk aan want jij bent in de minderheid. Het kunnen afblokken van hun aanval en zelf de tegenstander één voor één neerleggen klinkt makkelijk maar dat is het niet. Op de trainingsgrond heb je vaak meerdere uitdagingen. Is de tegenstander verschillende levels sterker dan jou dan is het zo goed als onmogelijk om het gevecht te winnen. Dit zijn wel leuke uitdagingen voor de echte die hards onder ons.

Als laatste heb je de community boards. In totaal zijn er zeven community boards in het spel:

• Z Warrior
  • Cooking
  • Training
  • Development
  • Community of the Gods
  • Adult
  • Adventure

Per community board heb je een hoofdpersonage. Dit personage kan je niet van het board wegnemen. Naarmate je verder in het spel komt krijg je soul emblems van verschillende personages. Deze soul emblems kan je plaatsen op één van de verschillende boards.

Aan jou om de soul emblems op het passende board te plaatsen en ook de perfecte linken te leggen met soul emblems van andere personages. Als je hierin slaagt dan krijgt je personage een boost tijdens het verhaal. Ondertussen kan je al een hoop guides terugvinden op het internet over hoe je het best een community board gaat samenstellen.

De ontwikkelaar heeft zijn huiswerk heel goed gemaakt. Het volledige spel ademt Dragon Ball Z, persoonlijk vind ik dit een must voor iedere liefhebber van de animatiereeks. Ik heb enorm nostalgische momenten beleefd en ook bijgeleerd dankzij de link met de Dragon Ball animatiereeks.
De gevechten zien er fantastisch uit maar het blijft enorm moeilijk om de verschillende bewegingen perfect in de vingers te krijgen. Meer dan eens had ik het gevoel dat ik maar iets aan het proberen was maar dat mijn aanvallen niet volledig tot hun recht kwamen.

Voor de liefhebbers van online gevechten is dit spel een teleurstelling, dit is namelijk niet mogelijk in Dragon Ball Z: Kakarot.

Één ding ben ik niet tegengekomen in het spel en dat is de scéne waarbij Vegeta roept ‘His powerlevel is over 9000!’. Dit klinkt misschien banaal maar dit is een même die je heel vaak ziet terugkeren op het internet en toch een must voor dit spel.

• Het volledig spel ademt Dragon Ball Z
  • Ontwikkelaar heeft zijn huiswerk goed gemaakt
  • Spel draait vlot en heeft een lange speelduur