Review: My Hero One’s Justice 2

Ontwikkelaar: BIKING
Beschikbaar op: Nintendo Switch, Xbox One, PS4 en PC
Getest op: Xbox One

My Hero One’s Justice

Vooraleer ik aan de game ben begonnen, moet ik toegeven dat ik niets afwist van “My Hero One’s Justice”. Afgelopen jaar heb ik de game bekeken op de Gamescom gaming beurs in Keulen. Op de Bandai stand was er een demo beschikbaar van deze game. Ik heb even staan kijken naar andere hun gevechten, maar My Hero One’s Justice deed mij eerder wat denken aan Dragon Ball Z. Aangezien het de tweede hoofdgame is in deze franchise besloot ik dan ook de uitdaging aan te gaan en mij te verdiepen in deze gevechtsgame.

My Hero One’s Justice 2 is gebaseerd op de manga serie “My Hero Academia”. Deze reeks volgt het verhaal van de student Izuku Midoriya.

Izuku Midoriya loopt school in een gespecialiseerde omgeving, die alle studenten leert om superhelden te worden. Het spreekt natuurlijk voor zich, dat alle studenten over speciale krachten beschikken die volledig tot hun recht komen tegen de strijd tegen de All Might slechteriken. Je kan het wat vergelijken met een Japanse versie van X-men

Tutorial

De tutorial is kort maar krachtig. Je wordt onmiddellijk in de actie gegooid en je krijgt de basisregels van je combo’s te zien. Vervolgens moet je in de tutorial de lijst overlopen om zo verder te gaan. De toetsen zijn enorm gebruiksvriendelijk gehouden waardoor je zeer snel door de tutorial gaat. Ik raad iedereen wel aan om deze te spelen zodoende je het gebruik kan leren van de “PLUSULTRA”. Deze is zeer handig daar je een soort van rage gaat gaan opbouwen om deze vervolgens om te zetten in een allesvernietigende kracht. Het leuke van deze “PLUSULTRA” is dat je deze even kan opsparen om een nog krachtigere aanval te doen. Hoe verleidelijk het ook is om deze eerder te gebruiken, als je nog even geduld hebt en de teller op 3 kan plaatsen, wordt je beloond met een allesvernietigende kracht.

Voor even een stripfiguur

Het verhaal in My Hero One’s Justice 2 vervolgt de gebeurtenissen van de eerste game. Daarbij komt er nog het feit dat alles in het Japans ingesproken werd. Als “Tekken” fan heb ik toch hier en daar eens een bekende stem gehoord. Voor de nieuwe spelers zal je dus even het internet moeten raadplegen om mee te zijn in het verhaal of zal je de eerste game er eerst even moeten bijhalen. Maar als het verhaal je niet onmiddellijk interesseert, kan je nog altijd genieten van een leuke speelsessie met mooie grafische uitwerkingen van het verhaal.

Er zijn 4 grote modi die je als single player kan spelen zijnde:

• story mode
  • mission
  • arcade
  • multiplayer ( online en offline )

Iedere modus komt natuurlijk neer op het winnen van je gevecht, maar er wordt toch creatief te werk gegaan. In de story mode krijg je het verhaal voorgeschoteld in de vorm van een filmpje in combinatie met een stripverhaal. Volgens mij werd dit zeer goed overgebracht. Door de mooie kleuren en de typische vorm van het stripverhaal komt het verhaal zeer goed tot zijn recht. Het verhaal wordt onderverdeeld in kleine hoofdstukken die je vervolgens terug vanuit verschillende perspectieven kan spelen na deze voltooid te hebben. Je kan dus kiezen om met de helden of de schurken aan de slag te gaan. Het verhaal wordt zo mooi verteld en geeft zeker een meerwaarde aan de game.

Vervolgens is er nog de arcade mode. Je hebt de keuze uit een zeer uitgebreid gamma van vechters. Er zijn zo’n 40 personages aanwezig in het spel. Vervolgens dien je per personage je sidekicks uit te kiezen en krijgt het personage iets meer diepgang doordat het verhaal zich meer op het personage centreert die je gekozen hebt. Na het kiezen van een kaart, krijg je de volgende tegenstander voorgeschoteld. Deze geeft een unieke conversatie met je personage.

Voor wie even genoeg heeft van de verhalen, is er nog de mission mode. Hier kun je uw dream team samenstellen en dien je een bepaalde doelstelling te behalen. Maar het komt hier nog altijd neer op het verslaan van je tegenstanders.

Aanpassingen

In iedere modus kan je nieuwe cosmetische vaardigheden vrijspelen, ingame valuta of ervaringslevels. Je kan hiermee vervolgens je personage naar wens gaan aanpassen.

K.I.S.S.

Misschien ken je wel de uitdrukking K.I.S.S. ( Keep It Simple Stupid ). Ik wil niet zeggen dat My Hero One’s Justice 2 veel te simpel is. Maar men slaagt er in om de game zo gebruiksvriendelijk als mogelijk te maken. Je krijgt een duidelijke tutorial voorgeschoteld.

Verder heb je de keuze om te spelen met de goede of kwade kant met een zeer uitgebreide keuze aan personages. Er worden geen zware combo’s vereist om basisgevechten aan te gaan, waardoor de toegankelijkheidsgraad zeer gemakkelijk zit voor alle leeftijden. Je hoeft dus geen doorwinterde fighter te zijn, die alle combo’s van buiten leert om deze game te spelen. Dat is nu net de sterke kant van deze game. Mijn dochters ( 11 en 9 jaar ) waren zeer snel aangetrokken tot mijn speelsessie. Dit komt vooral door de mooie getekende versies in de vorm van een stripverhaal. De vele kleuren maken de game alvast zeer aantrekkelijk voor het jongere publiek. Na de kinderen hun “PlusUltra” te hebben uitgelegd gingen ze met plezier aan de slag in de versus mode.

Het was daarna vanzelfsprekend dat ik niet veel de kans meer heb gehad om mijn speelsessie verder te spelen. Na enkele pogingen waren mijn kinderen er klaar voor en heb ik hun uitgedaagd tot enkele gevechten. Soms won ik wel een match, maar meestal moest ik toch het onderspit delven. Zo zie je maar, dat deze game zeer toegankelijk werd gemaakt. De personages zijn verder voorzien van enkele vaardigheden die het tevens aantrekkelijk maakt voor de kinderen. Zo zat er een personage in die een insectentong had waarmee je op afstand een zweepslag kon geven. De kinderen hadden dus zeer snel hun personages gevonden.

My Hero One’s Justice 2 doet waarvoor het gekomen is. Je maakt als speler deel uit van een Japanse manga serie. De kleurrijke omgevingen en personages komen zeer goed tot hun recht. Het verhaal is wat moeilijk om te volgen voor wie de eerste game niet gespeeld heeft, maar de lage instapdrempel maakt zeer veel goed. Door de gemakkelijke besturing en de kleurrijke personages, heeft deze game een aantrekkingskracht voor de jongere gamers. Er zijn geen bloederige scènes aanwezig, en door het arcade gevoel kunnen de kinderen ook aan de slag met deze gevechtsgame.

Het spel zal niet voor iedereen weggelegd zijn door het zeer snelle tempo en de typische Japanse scenario’s, maar je leert er wel van houden.

• Grafisch zeer mooi en op een leuke manier gebracht
  • 40 speelbare personages die je vervolgens nog naar wens kan aanpassen