Review: Deep Rock Galactic

Ontwikkelaar: Ghost Ship Games
Uitgever: Coffee Stain Publishing
Beschikbaar op: PC en Xbox One
Getest op: PC en Xbox One

Dwergen in de ruimte

Deep Rock Galactic zag zijn levenslicht in 2016 en ging in 2018 naar Early Access. De game nodigt spelers uit om diep te graven op de mineraalrijke planeet Hoxxes IV en de wapens op te nemen als een van de vier klassen van slechte dwergen mijnwerkers. Elke dwergenklasse heeft zijn eigen onschatbare set vaardigheden, uitrusting en een duidelijke missie. Werk als een team, haal zeldzame en waardevolle mineralen uit meerdere biomen en probeer de eindeloze vijandige buitenaardse plaag te overleven.

Familie van dwergen

Ik kom onmiddellijk tot één van de sterkste punten van deze game en dat is de multiplayer. Ik heb Deep Rock Galactic alleen getest alsook met een team van vier. Wanneer ik alleen op avontuur was, kreeg ik onmiddellijk een gemis naar mijn vertrouwde medespelers. Dit komt doordat iedere dwerg over een unieke vaardigheid beschikt die een grote meerwaarde heeft voor je team.

Bij mij thuis zitten er enkele kleine en grote gamers. We beschikken dus over enkele PC’s, laptops en Xbox One waarop de Xbox Companion Console draait. Microsoft beschikt over enkele voordelen voor thuisgebruik met je eigen account. Zo kon ik met één versie van de game, met mijn gezin aan de slag. In mijn ogen is Microsoft soms duur, maar dit maken ze dan zo weer goed. Ik speel graag multiplayer, maar dan met mensen die ik ken. In Deep Rock Galactic is dit ook het geval. Je kan perfect ongecoördineerd met anderen online spelen. Maar het maakt het toch leuker als je wat kan afspreken en zo elkaar kan beschermen of helpen.

Even een dansje doen met mijn medespelers in de lokale bar.

Het principe van Deep Rock Galactic is simpel. Je hebt een centraal ruimtestation waaraan je persoonlijk kwartier is gekoppeld ( POD ). Je kan vervolgens 3 andere spelers inviteren om hun POD aan je ruimtestation te koppelen of je kan een sessie joinen. Vanuit het ruimteschip kan je enkele minigames gaan uitvoeren, je personage upgraden, wapens en bots aanpassen en een nieuwe missie gaan plannen. Wanneer je met je team de nieuwe locatie hebt ingesteld verschijnt er een timer die je 15 seconden te tijd geeft om in je ruimteboormachine in te stappen op weg naar een nieuw avontuur.

Klasses

In Deep Rock Galactic zijn er vier verschillende klasses:

• Engineer
  • Gunner
  • Digger
  • Scout

Iedere klasse heeft zijn specialiteit. Zo kan de engineer bijvoorbeeld ondersteuning geven door middel van het plaatsen van platforms of gun turrets terwijl de digger een nieuwe tunnel aan het graven is. Je hebt niet alle klasses nodig om het level uit te spelen, maar het maakt het wel gemakkelijker. Om een voorbeeld te geven zal ik verder werken op de engineer. Stel dat je in een grot bent en er hangt een mineraal zeer hoog. Met de engineer kan je enkele platforms gaan bouwen om dit zo gemakkelijk te nemen. Als de engineer er niet is, zal je de mogelijkheden van je eigen personage moeten gebruiken. Zo kan je misschien een tunnel maken in de rotswanden om zo naar boven te klimmen. Alles lukt, maar het duurt gewoon wat langer. Dit maakt de game leuk om zo samen af te spreken. Mijn kinderen vonden het zeer leuk gezien elk van hen zich nodig voelde. Terwijl de kinderen in andere games soms de bijkomstige rol moeten spelen kunnen ze hier nu en dan op de voorgrond treden. Mijn dochter was bijvoorbeeld een “digger”. Ze vond het dan ook super dat ons volledig team naar haar moest roepen om weer een extra grote grondlaag weg te graven.

De gevaarlijke grotten

Iedere level en vijanden zijn wat gelijkend opgebouwd maar verschillen wel in hun uiterlijk. Om een voorbeeld te geven zijn er bepaalde grotten en vijanden geconcentreerd op vuur, ijs, gif,…

Iedere missie is opgebouwd met een primaire en secundaire opdracht. Met de secundaire opdrachten krijg extra cash voorhanden maar deze hoef je echter niet altijd te voltooien. Om de bepaalde tijd komt er een wave vijanden op je af. Het is dus aan jou om te beslissen of je nog voor deze secundaire opdracht verder wil werken. Je team moet ook rekening houden met het feit dat je munitie beperkt is. Wanneer je voldoende grondstoffen verzamelt kan je wel een nieuwe bevoorrading gaan uitvoeren.

Alle grondstoffen die je verzamelt kun je onderbrengen in je mechanisch huisdier de M.U.L.E ( Mining Utility Lift Engine ). Deze is beter gekend als “Molly”. Je zal je dwergen dus veel horen roepen “Come here Molly”. Dit systeem vind ik zeer aangenaam gezien je Molly tot bij jou kan roepen om zo gemakkelijk je goederen te transfereren. Dit spaart je overvolle inventarissen waardoor je het avontuur en de verkenning op je eigen tempo kan verder zetten.

M.U.L.E ( Mining Utility Lift Engine )

Je hoofddoel wordt meestal aangeduid op je terreinscanner. Persoonlijk vond ik deze map overlay zeer vervelend. De map wordt in 3D weergave gegeven maar het is niet altijd even handig in zijn gebruik. Ik had liever een mini map gezien die ik niet telkens moet gaan oproepen.

Terreinscanner

Aanpassingen

Er zijn veel aanpassingen mogelijk. Je personages kan je cosmetisch aanpassen door nieuwe aankopen uit te voeren met je ingame cash. Deze zijn ook wel level gebonden waardoor je niet zomaar alles kan gaan kopen. Persoonlijk vond ik dit systeem wat traag. Je hebt er toch al enige speeluren opzitten alvorens je een hoop cosmetische aanpassingen kan gaan uitvoeren.

Ieder wapen is aanpasbaar door middel van je ingame geld of door het gebruik van speciale grondstoffen. Deze kan je terugvinden doorheen je missies. Het is aan u als speler om de juiste grondstoffen op te sparen of te minen. De grote aanpassingen zit hem volgens mij in de aanpassingen van de wapens. Je voelt duidelijk een verschil tegenover de perks die minder overheersend zijn. De wapens zijn door je categorie bepalend en de keuze is tamelijk beperkt. Dit zorgt er voor dat alles simpel gehouden wordt zodoende de jongere gamers ook gemakkelijk hun wapens en perks kunnen gaan aanpassen.

Deep Rock Galactic was een leuke, ontspannende game om te reviewen. De game is gemaakt om in multiplayer te spelen en komt ook zo het best tot zijn recht. Door de Cross play mogelijkheid van Xbox en Windows 10 kan je gemakkelijk met meerdere leden van je gezin online gaan spelen. Mijn gezin heeft alvast een leuke tijd beleefd.

• Gemakkelijk in te stappen als nieuwe speler.
  • Leuk om samen met je vrienden of familie te spelen ( 4 spelers ).
  • Cross platform ( Xbox en Windows 10 ).