Review: A Total War Saga Troy

Ontwikkelaar: Creative Assembly
Uitgever: SEGA
Beschikbaar op: PC ( epic games store )

Epic Game?

Hopelijk heb je onze post gelezen inzake de gratis versie van A Total War Saga: Troy. Wie er snel bij was, had bij de release van de game 24 u de tijd om de game gratis te downloaden in de Epic Games Store. Een gratis release van dergelijke titel, is bijna ongezien. Weliswaar is dit uiterst welkom bij de gamers natuurlijk. De titel kost op heden 49,99 Euro. Als fan van de Total War franchise, ben ik zeer dankbaar voor dit mooie cadeau.

Het is alweer geleden van Total War Three Kingdoms, dat ik nog aan de slag ben gegaan met een Total War game. Dus voor mij was het terug wel even wennen aan de verschillende menu’s.

Wie nog even onze review van Total War The Three Kingdoms wil nalezen, kan dit hier doen:

Is there no one else?

Bij de opstart van de game, kan je de gewenste factie gaan kiezen. Dit doe je door middel van een held aan te duiden die je legers zal leiden. Er is voldoende keuze aanwezig. Wie o wie zouden we nemen? Achilles natuurlijk! Ik heb altijd al een interesse gehad in de Griekse Ilias en ik stond dan ook te popelen om mijn eigen saga te kunnen beleven als de machtige Achilles. Samen met de Myrmidonen, die gekend zijn voor hun blinde loyaliteit, zou ik Troy zeer snel gaan innemen.

Het was al een tijdje geleden dat ik nog een Total War game had gespeeld. Ik besliste dan maar om het niveau niet te hoog te zetten doorheen mijn eerste speelbeurt. Voor de nieuwe spelers kan je alle mogelijkheden ontdekken door middel van je raadsman. Deze geeft je voldoende tips en hints hoe je uw koninkrijk ideaal moet beheren. Gezien er enkele nieuwe mogelijkheden aanwezig waren in de game, heb ik dan maar de tips op maximaal geplaatst.

Vele grote veranderingen zijn er niet meteen. Wat Troy uniek maakt tegenover zijn voorgangers, zijn de specifieke vaardigheden die je volk beheerst. Zo heeft Achilles een gemoedsmeter. Wanneer hij furieus wordt, kan je zeer moeilijk onderhandelen met andere leiders maar krijg je in ruil een aanvalsboost voor je leger. Verder moet Achilles zijn legendarische status bewijzen door andere krijgers te verslaan. Om deze duels te aanvaarden dient Achilles enkele beurten zijn leger te verlaten om naar zijn tegenstander te reizen.

Verder speelt het geloof ook een grote rol in Total War Saga: Troy. Als je niet genoeg offers brengt aan de goden zal je de effecten zeer snel gaan ondervinden bij je manschappen, resources, gemoedstoestanden,… Zo zorgt Poseidon soms voor aardbevingen of overstromingen als hij niet tevreden werd gehouden.

Gevechten

De gevechten zijn niet zo verschillend tegenover de vorige games. Je krijgt de kansberekeningen op basis van je troepen en je kan terug kiezen om de computer het gevecht te laten uitvoeren. Bij deze keuze zie je dan terug een kortfilmpje van een tiental seconden met het gevecht tussen de twee leiders.

Verder kan je terug kiezen om zelf het bevel te voeren tegenover je legers. Tactiek en manschappen zijn natuurlijk zeer belangrijk. Tegenover The Three Kingdoms vond ik Troy net iets gemakkelijker. Door het gebruik van de juiste tangbewegingen of verstopte units, kan je soms de overwinning gaan behalen met een minder aantal manschappen. Dit maakt de uitdaging net iets leuker en geeft je een grote voldoening wanneer je tactische keuze effectief lukt.

De dorpjes en steden zijn standaard voorzien van een commandant en een leger, waardoor je geen officier dient toe te wijzen aan een specifieke regio. Dit zorgt er voor dat je legers mobieler zijn. Weliswaar dien je tijdig de nodige versterkingen te sturen wanneer er een belegering aan de gang is.

De belegeringen werken ook zoals bij zijn voorgangers. Omsingel de vijand, laat hem verhongeren of maak enkele belegeringswapens om zo de overmacht te krijgen.

Resources

Om je steden en legers op de been te houden heb je hier natuurlijk grondstoffen nodig. In a Total War Saga Troy wordt dit vertaald door de grondstoffen: voedsel, brons, goud steen en hout. In het begin is het zeer lastig om een goede balans te vinden bij de uitbouw van je steden. Wanneer je hier wat meer mee vertrouwd bent, kan je vlot gaan kiezen welke grondstoffen je wil uitbouwen. Sommige gebieden zijn gebonden aan een bepaalde grondstof waardoor je daar verplicht bent om bijvoorbeeld steen of goud te ontginnen.

Wanneer je een goede balans hebt gevonden voor de uitbouw van je dorpen, ben je klaar om een aantal legers aan te maken. Als Achilles moest ik mijn militaire stempel gaan drukken door een krachtig leger te beheren. Dit vond ik niet zo gemakkelijk. De manschappen, officieren en speciale units kosten soms veel geld waardoor je grondstoffen zeer snel beginnen te minderen. Ook hier is het weer wat wennen om de juiste richting te vinden.

Speciale Units

In bepaalde gebieden kun je speciale units gaan aanmaken die een mythisch wezen nabootsen. Zo zijn er reuzen, minotaurusen of centauren aanwezig in de game. Weliswaar zijn dit gespecialiseerde units die verkleed zijn als een mythisch wezen. Hierdoor blijft het historische gegeven toch wel wat behouden.

Verder zijn er nog afgevaardigden, priester(e)s en spionnen die een bonus aan je stad of troepen kunnen geven of die gewoon je tegenstander kunnen saboteren.

Handel, bondgenootschappen en vetes

De handel en bondgenoten kunnen weer cruciaal zijn. Je start effectief in een zwaar verdeeld Griekenland. De oude koningen strijden voor een grotere krijgsmacht en nemen hierbij bepaalde gebieden in. Bij de aanvang van het Troy event, krijg je de oproep om een bepaalde richting te volgen. Ofwel bescherm je de stad met zijn bondgenoten ofwel ben je een vijand van Troy. Dit garandeert nog altijd niet het gebrek aan interne vetes. Maar het is een stap in de goede handelsonderhandelingen, wanneer je dezelfde interesses hebt.

Ook in deze game wordt je terug gestraft bij wangedrag. Wanneer je een bepaald verdrag aangaat ( vredesperiode, alliantie, niet aanvalspact,… ) en je verbreekt je woord, dan wordt je zwaar afgestraft. Dit resulteert hem in samenzweringen tegen jou, handelsembargo’s, …

Ik probeer altijd om aandachtig te zijn om mijn allianties te beschermen maar soms loopt het ook wel eens mis. Zo had ik een alliantie met de Spartanen en nog enkele gelijkgezinden die tegen Troy zouden strijden. Weliswaar had Sparta de oorlog verklaard aan een klein koninkrijk. Doordat ik hun alliantie zat, werd mij gevraagd om ook de oorlog te verklaren aan deze vijand. Ik kon hier niets mee winnen, buiten het feit dat ik mijn bondgenoot zou steunen. Een aantal beurten later kreeg ik een zeer mooi vredesvoorstel van dit kleine koninkrijk. Het aanbod was zo genereus dat ik dacht ” ach, wat kan het kwaad?”. Ik was natuurlijk fout om dit te denken waardoor ik in een negatieve spiraal terecht kwam. Ik had mijn mooi vredesvoorstel gekregen ten koste van mijn bondgenoten. Het heeft mij zeer veel grondstoffen en moeite gekost om terug de nodige allianties aan te gaan.

Dit is dan ook het leuke aan een Total War game. Iedere game is anders en verraad kan soms op de loer liggen. Zo werd ik door een bondgenoot verraden. Doordat ik deze als een vriend had aanzien stonden er geen legers meer ter bescherming in de omgeving van mijn dorpen. Hierdoor ben ik enkele dorpen kwijtgeraakt alvorens mijn legers de situatie konden rechttrekken. Wanneer je vervolgens een zwak moment hebt, volgen er meestal nog enkele andere tegenspelers die van de situatie gebruik maken. Je dient dus effectief goed na te denken alvorens je actie onderneemt. Een kleine tip die ik al lang gebruik ” zorgt voor enkele save files”. Als je dan eens een grote stommiteit hebt begaan, kan je nog altijd een beurt terugkeren.

De tussentijdse beurten van je tegenstanders kunnen soms zeer lang duren. Je kan dit proces wat versnellen door de fast forward knop in te drukken maar wanneer je de laatste beurten nadert kan het toch nog een tijdje duren.

Bij het reviewen van deze game is er nog geen multiplayer aanwezig.

Total War Saga: Troy heeft mij enorm goed kunnen bekoren. Door de verschillende speeltijd van de specifieke helden, is de herspeelbaarheid van deze titel dan ook zeer groot. De meeste positieve punten uit Total War Three Kingdoms komen hier ook weer naar voren.

• Was gratis op de Epic Games store;
  • Unieke speelmogelijkheden per factie;
  • Diplomatiesysteem en handel zitten goed in elkaar;