Review: Project Cars 3

Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios
Uitgever: Bandai Namco
Beschikbaar op: PC, Xbox One en PS4
Getest op: Xbox One

Een nieuwe bocht

Toen ik een tweetal weken geleden de kans kreeg om met Project Cars 3 aan de slag te gaan, stond ik er wat twijfelachtig tegenover. Ik ben niet de beste game racer. Ik beschik niet over de nodige concentratie en het geduld om uit te groeien tot een goede raceheld.

Voor mij was het alweer geleden van Project Cars 1, dat ik de gamesimulator onder handen had genomen. Mijn ervaringen met Project Cars als simulator waren niet zo goed. Ik weet nog dat ik de eerste game zeer weinig heb gespeeld door zijn hoge moeilijkheidsgraad met een controller. De game was voor de echte raceliefhebber wel een droom die in vervulling ging. Mijn ervaring met Project Cars 3 is nu volledig anders. Hoe dit komt, leg ik verder uit in deze review.

Bij de release van Project Cars 2 mocht Goofy086 deze titel reviewen. Wie deze review nog eens wil nalezen, kan dit hier doen:

Arcade of Simulatie?

Project Cars 3 kan je niet meer vergelijken met zijn voorgangers. De game heeft nu enorme veranderingen ondergaan en dat kan ik persoonlijk enkel maar toejuichen. Project Cars staat gekend voor zijn realistische circuits, voertuigen en besturing. De nieuwe content is dan ook een stuk uitgebreider dan zijn voorgangers. Zo mogen we nog meer nieuwe voertuigen verwelkomen en een hoop nieuwe circuits zoals deze van de Braziliaanse Grand Prix, Interlagos en de wegen van Toscane.

Is Project Cars nog een simulator is of  is hij eerder een arcade game? Slightly Mad Studios had eerder al aangekondigd dat ze de toegankelijkheid zouden vergroten om het grotere publiek aan te spreken. Achteraf bekeken kan ik zeggen dat ze daar zeker in geslaagd zijn.

Het begint allemaal met de keuze van uw speelniveau. Ieder niveau heeft zijn al dan niet ingestelde hulplijn. Ga je op het gemakkelijkste niveau gaan spelen? Dan kiest het vooropgestelde menu voor u een verhoogde stuur en rem assistentie uit. Ik heb deze niveaus getest om na te gaan of er duidelijk een verschil was, en dat is er zeker! Met de verhoogde assistentie kan je als het ware een volledig circuit rijden door enkel te sturen en je gaspedaal in te drukken. De computer doet daarna de rest. Dit verhoogt onmiddellijk het arcade gevoel en haalt het realisme weg. Ben je op zoek naar dat realisme? Dan zal je toch even de instellingen moeten aanpassen. Vrees niet, je kan een custom build gaan maken van het gewenste profiel. Jij als speler bepaalt nu dus het realisme.

Na enkele races heb ik een custom build aangemaakt omdat ik door deze assistenties te veel geremd werd in mijn kunnen. Of moet ik misschien eerder zeggen in mijn risico’s. Door de assistentie te activeren neemt de PC het over wanneer je in een risicozone aan het rijden bent. Hierdoor reed ik een slechtere tijd en koste het mij meerdere seconden. Ik raad iedere gamer aan om enkele races te proberen en een profiel te zoeken waar je comfortabel mee bent. Project Cars heeft dus geprobeerd een evenwicht te vinden tussen beide genres van racegames. Ik werd meer naar het spel toegetrokken maar ik kan er goed inkomen dat een die hard Project Cars racer zich misschien in de steek gelaten voelt door het feit dat de mindere goede racers geholpen en beloond worden.

Op zoek naar de Apex

In de meeste racegames zijn we vertrouwd met de gekleurde rem en bochtlijnen. Project Cars 3 gooit het hier ook over een andere boeg en leert ons de ideale bochttechniek.

Voor iedere bocht krijg je een remicoon om de bocht aan te tonen. Vervolgens moet je op zoek naar de APEX, die ook aangetoond wordt door middel van een geel icoon. Wanneer je de APEX hebt gevonden moet je vervolgens op zoek naar de uitgang van je bocht om zo de perfecte bocht te nemen. Wanneer je dit perfect uitvoert, krijg je extra XP. Kan je alle bochten op een circuit perfect bedwingen? Dan krijg je een vermelding dat je het circuit gemastered hebt.

Ik vind dit hulpmiddel van bochtentechniek een grote verbetering en veel aangenamer dan de gekende lijnen. Ik had ook de indruk dat ik hierdoor beter ging racen.

Carrière

De carrière is opgebouwd in de vorm van een klassensysteem. Je start in de E series en kan vervolgens doorgroeien naar D, …

Bij de aanvang, heb je net voldoende budget om je eerste voertuig te kiezen om de E series te starten. Je start met een budget van 30000 credits en kan kiezen tussen:

• 2013 Toyota GT-86
  • 1999 Mitsubishi Lancer Evolution.
  • 2016 Honda Civic Type R.

Met een Mitsubishi Lancer Evolution kunnen we niet veel misdoen, waardoor mijn keuze snel gemaakt was. Vervolgens kan je aan de slag in je garage en kan je alles aanpassen wat je maar wil. Dit zijnde cosmetisch en technisch. Iedere upgrade kan je onmiddellijk aankopen in de garage maar bij je dient wel rekening te houden met het klassensysteem. Bepaalde onderdelen verhogen je klassenscore waardoor het kan zijn dat je niet meer kan deelnemen in een bepaalde serie. Het is dus wat finetunen om de gewenste onderdelen aan te kopen en deze af te stemmen aan je rijstijl.

Hoe meer XP je verdient met je voertuig, hoe goedkoper de onderdelen worden. Zo is het soms voordeliger om je voertuig naar een nieuwe klasse te brengen door middel van de aangekochte onderdelen dan wanneer je een nieuw voertuig moet kopen. Nieuwe voertuigen zijn zeer duur. In het begin is het geld zeer schaars. Je dient dus al enkele uurtjes in de game te steken alvorens je wat geld hebt om enkele leuke aankopen te doen. Zo heb ik mijn Mitsubishi Lancer tot level 31 gebracht alvorens ik echt ben begin investeren in andere voertuigen.

De raceseries zijn telkens opgedeeld in een reeks van evenementen. Om de optimale scores te behalen dien je niet altijd de eerste te zijn. Iedere race heeft 3 doelstellingen. Als je deze behaalt, krijg je extra XP en een token. Als je voldoende van deze tokens hebt, komen de verdere races en series beschikbaar. Zo kan het goed zijn dat je bijvoorbeeld in een race in de top 10 moet eindigen, 8 seconden draften, 5 voertuigen moet inhalen zonder te botsen, … Dit geeft een leuke extra aan de game.

Ik heb mij enorm geamuseerd in de eerste series, maar vanaf de C reeks werd het toch wel serieus. De moeilijkheidsgraad begint vanaf daar zeer goed door te wegen. Niet zo zeer door middel van de races, maar door de strikte regels van het tijdrijden. Bepaalde evenementen kunnen enkel voltooid worden wanneer je een geregistreerde tijd gaat rijden. Deze tijden zijn soms zeer strak om te behalen, waardoor je echt moet beschikken over een goede kennis van het circuit. Zo zal je wel wat tijd moeten investeren om een bepaald circuit te leren om de tijd te kunnen behalen. Maar dit is nog niet alles. Om je tijd te boeken, moet je een perfecte ronde gaan rijden. Een klein beetje over de rand of wat gras gaan resulteert onmiddellijk in een ongeldige tijd. Is dit een circuit van ongeveer 1,5 minuut, dan kan je deze gemakkelijk na enkele pogingen gaan herhalen ware het niet dat de kwalificatietijd soms wel echt scherp ingesteld staat. Je moet dus een perfecte ronde rijden en je circuit kennen. Om het nog wat moeilijker te maken zijn er dan weer evenementen waar je 3 laps moet rijden voor een gemiddelde tijd. Als je dan in de laatste ronde een kleine stuurfout maakt, is het echt wel vloeken. Voor een mindere racer kan dit wel even wat teveel worden.

Het viel wel eens voor, dat ik het spel toch eventjes opzij moest zetten om even mijn concentratie terug te vinden. Gedurende mijn speelervaring was het soms zeer frustrerend om met de vingers in de neus te winnen bij alle races om daarna 20 keer op zoek te gaan naar een perfecte lap + goede tijd in een tijdsevenement.

Zoals gekend, is er nog altijd de multiplayer. Hier kan je online in de vorm van een quick race of een gepland evenement.

Rivals

Rivals is een multiplayer mode waar je aan de hand van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen je kan gaan meten met andere online spelers. Hier krijg je ranking punten aan de hand van je rijprestaties. Deze modus is leuk om even wat andere voertuigen te ontdekken en om je te meten met andere spelers.

Project Cars 3 doet wat het belooft en maakt zijn franchise toegankelijk voor het grotere publiek. Door de instelmogelijkheden kan ieder raceniveau aan de slag met deze titel. Project Cars 3 is niet alleen meer en simulatie, maar is meer een combinatie van een arcade/sim racer.

De carrière modus is deze keer sterk opgebouwd, waardoor je als speler meer aangetrokken wordt om de game langer te speler. De uitdagingen zorgen er voor dat je bepaalde circuits goed onder de knie wel krijgen.

Project Cars zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Door de arcade toevoegingen, zullen de die hard fans van de franchise een deel van hun vertrouwde simulator kwijt zijn.

• Ideale bochtentechniek aanleren door middel van APEX iconen ( geen vervelende lijnen meer )
  • Veel content. Realistische circuits en veel beschikbare voertuigen