Review: Crash Bandicoot 4 ‘It’s about time’

Ontwikkelaar: Toys For Bob
Uitgever: Activision
Beschikbare platform(s): Playstation 4, Xbox One
Releasedatum: 2 oktober 2020

Het werd inderdaad hoog tijd dat er een vervolg kwam op Crash Bandicoot 3: Warped. Zou het de ontwikkelaar echter lukken om, voor mij persoonlijk, de beste Crash Bandicoot te kunnen evenaren of nog beter te doen? We moeten er geen doekjes om winden. Crash Bandicoot verscheen al in vele goede games maar er waren ook slechtere. Toys For Bob heeft echter al een geslaagde (deels) remastered versie van Crash Team Racing op hun palmares. Hierdoor is mijn verwachting voor deze nieuwe Crash Bandicoot behoorlijk hoog. Ik kan jullie dit al meegeven dat Crash Bandicoot 4 ‘It’s about time’ is een fantastische game is. Dit smaakt naar meer!

Verhaal

Dr. Neo Cortex en Dr.Nefarious Trophy zijn weten te ontsnappen uit gevangenschap. Daarnaast hebben ze rifts gecreëerd tussen verschillende tijden en dimensies, hierdoor zijn een aantal krachtige maskers vrijgekomen. Het is aan Crash en Coco om de maskers uit de handen van de slechteriken te houden. Dit doe je echter niet alleen met Crash en Coco, je oude vriend Aku Aku kent de verschillende maskers en weet hoe je moet omgaan met hun krachten. Het gebruik maken van de verschillende krachten doorheen de levels vraagt soms enige aanpassingstijd. Zo betrapte ik er op dat ik een kracht nog niet voldoende onder de knie had om alle diamanten en appels te verzamelen onderweg.

Tussen de verschillende levels kan je ook genieten van de nodige tusssenfilmpjes. De filmpjes zijn voorzien van de nodige humor en zien er grafisch top uit. Het zorgt er ook voor dat het verhaal makkelijk te volgen is.

Uitdaging verzekerd

Lange tijd heb ik een foutieve opvatting gehad over platform games. Een beetje lopen en springen, wat is daar nu moeilijk aan? Ik kan jullie garanderen dat ‘It’s about time’ meer dan voldoende uitdaging biedt. Zelf ben ik een heel rustige gamer en laat me zelden tot nooit opjagen. Dit maal was het eenmaal anders. In het begin was ik te veel gefocused op het behalen van alle achievements, dit zorgde op de duur voor meer frustratie dan spelplezier. Uiteindelijk heb ik het idee laten varen om alles onderweg mee te nemen. Gelukkig heb ik dit gedaan, de fun kwam dan ook snel terug. Om even te schetsen, bij één van de grote bazen heb ik maar liefst honderdvierenvijftig pogingen nodig gehad om deze te verslaan. Gelukkig was het verslaan van die baas in verschillende levels, hierdoor moest ik niet helemaal van nul herbeginnen.

Ik kan jullie dit al meegeven dat Crash Bandicoot 4 ‘It’s about time’ is een fantastische game is. Dit smaakt naar meer!

Wat er opvallend is in vergelijking met vroegere delen van Crash Bandicoot is dat de levels een stuk langer zijn dan voorheen. Er zit ook heel wat variatie in. Het ene moment sta je te genieten van de schitterende levels enkele momenten later ben je aan het weglopen van een monster om kort daarna te grinden over rails. Je merkt het, de levels gaan geen seconde vervelen en je moet er continue met je gedachten bij zijn. Dit is zeker niet makkelijk als je ziet hoe mooi de verschillende levels eruit zien.

Activision is niet enkel trots uitgever te zijn van Crash Bandicoot, er zit zelf een easter egg naar een andere bekende platform. Zo kan je vanaf de eerste minuut een Spyro draak terugvinden. Wie zoekt die vindt! De levels zijn zodanig gecreëerd dat je het gevoel hebt in een levende wereld te zitten. De ontwikkelaar heeft zijn uiterste best gedaan om de achtergronden dynamisch te maken. Je ziet soms piraten de zeilen hijsen of de vijand die in de jungle van ver naar jou zit te kijken. Je merkt ook dat ze duidelijk trots zijn op hun design van de levels. Het valt wel eens voor dat de camera plots gaat uitzoomen om jou een blik te gunnen op de spelwereld.

Als je het even beu bent om alleen te spelen dan biedt het spel jou de kans om met ze’n tweeën de verschillende werelden tegemoet te gaan. Zo moet speler één spelen tot aan de eerste checkpoint, dan neemt de volgende speler het over. Een leuke manier om even te ontspannen en op een andere manier van het spel te genieten. Wil je zien hoe goed je bent ten opzichte van je vrienden? Dan kan je een time trial of wie is de beste collector aangaan. Heel leuk om eens te zien hoeveel beter je bent geworden in het spel. Kortom leuke tussendoortjes om je moraal terug helemaal op te krikken.

Geen seconde verveeld

Het moet gezegd zijn, deze platform verveelt geen seconde. Ieder level is zo opgebouwd dat je continue nieuwe tegenstanders ontdekt, nieuwe technieken uitprobeert of dat je extra uitdagingen kan aangaan. Een perfecte mix hoe een game moet opgebouwd worden. Hoe verder je komt in het spel hoe moeilijker de tegenstanders ook worden. Je zal merken dat je snel een betere speler wordt in het spel maar dit is ook nodig om de eindbazen te kunnen verslaan.

Als ik één negatief punt moet aanhalen dan is dit het dieptezicht. Meer dan eens ben ik met Crash of Coco de diepte in gesprongen omdat ik moeite had met het dieptezicht. Dit kwam vooral voor op momenten dat mijn personage naar het scherm toe liep. Je kan het anderzijds positief bekijken door te zeggen dat een game niet altijd makkelijk mag zijn.

Crash en Coco zijn trouwens niet de enige speelbare personages, enkele levels zijn persoonsgebonden waardoor je met oude bekenden nog eens aan de slag kan gaan. Je kan Crash en Coco ook andere outfits geven, iets wat mijn dochter heel erg leuk vond toen ze even mee wou spelen. Her en der zitten ook een knipoog verstopt naar de eerdere games van Crash Bandicoot. Liefhebbers van de reeks kunnen hier en daar een nostalgisch momentje beleven.

Het was een blij terugzien van Crash Bandicoot. Toys For Bob hebben met Crash Bandicoot 4 ‘It’s about time’ een echt pareltje afgeleverd. De game zal door iedereen (jong of oud/ervaren of nieuw) gesmaakt worden. Deze game evenaart voor mij de toppers die vroeger werden gemaakt. Heb je genoten van de N”Sane trilogy die recent werd uitgegeven, dan is deze titel een must. Crash Bandicoot 4 doet zijn naam alle eer aan. Goede opbouw van de levels, uitdagend en vernieuwend. Ook al moest ik enkele levels opnieuw proberen, het verveelde niet. Heb je toch nood aan een pauze, neem het dan even op tegen je vrienden of ga samen op pad door de verschillende levels.

• Grafisch een echt pareltje
  • De moeilijkheid wordt stelselmatig opgebouwd
  • Tussenfilmpjes zijn leuk en voorzien met de nodige humor