Review: Assassin’s Creed Valhalla

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Beschikbaar op: Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 en PC
Getest op: Xbox One

Het leven van een Viking

Ik mag wel zeggen dat ik voldoende ervaring heb met de Assassin’s Creed serie. Ik ben een speler van de franchise sinds de eerste release op de toenmalige PS3.

Op een gegeven moment was de serie naar mijn mening wat doodgebloed. Met Origins en Odyssey wist Ubisoft terug mijn interesse te wekken. In Assassin’s Creed Odyssey heb ik er dan ook een slordige 200 uur gameplay opzitten. Ik vond het vooral fascinerend hoe Ubisoft erin was geslaagd om zo een massieve open wereld te creëren met alle mogelijkheden en interacties.

Met de aankondiging van Assassin’s Creed Valhalla was ik dan ook hyped. Na alle seizoenen van Vikings te hebben gezien had ik alvast een grote interesse in de periode waarin de game zich zou afspelen.

In deze review neem ik je mee naar de gelijkenissen van zijn voorgangers maar kaart ik ook de betere en mindere punten aan.

Eivor Wolfkissed

Het verhaal volgt de viking Eivor Wolfkissed. Hoe Eivor precies aan zijn/haar coole naam komt, laat ik aan u over om te ontdekken. Eivor heeft door omstandigheden een grote keuze te maken. Hij/zij kan ervoor kiezen om zijn clan te volgen onder het nieuwe bewind van King Harald ofwel kan hij onder leiding van zijn stiefbroer Sigurd een nieuwe nederzetting starten in het Anglo Saxische Engeland.

In Assassin’s Creed werd er net zoals in Origins en Odyssey gekozen voor een open wereld. Deze keer is er geen één grote open kaart, maar is deze verdeeld over verschillende landen/gebieden. Zo kan je kennis maken met Noorwegen, Engeland en Asgard. De locaties zijn prachtig weergeven. Ik heb de game gespeeld op de Xbox One en daar was hij al prachtig. Het resultaat op de nextgen consoles moet dan wel verbluffend zijn. Jammer genoeg heb ik de Series X versie nog niet kunnen testen. Wij zijn jammer genoeg niet aan een exemplaar geraakt. De vergelijking tussen de Xbox One en de Series X volgt dus nog bij een volgend artikel. Wij hopen dan ook dat wij dit zo snel als mogelijk aan u kunnen bezorgen.

Iedere locatie is prachtig ontworpen. De laaghangende zon, de natuur en zijn omgeving, het poollicht, … Het plaatje is gewoon compleet.

Asgard

In Engeland zijn de vikings niet zo welkom. De zoons van de beroemde koning Ragnar Lothbrok komen de dood van hun vader wreken. Ragnar werd door king Aelle van Northumbria ter dood veroordeeld waarna hij in een put met giftige slangen werd gegooid. De zoons van Ragnar, Ubbe, Bjorn, Halfdan, Ivar, and Sigurd hebben zich nu verzameld met het oog op de verovering van Engeland. Voor de fans van de TV serie ‘Vikings’, zal dit als muziek in de oren klinken.

Vrouw of man?

In Assassin’s Creed Valhalla krijg je de keuze tussen een mannelijk of vrouwelijk personage. In Odyssey heb ik mijn avontuur gespeeld met Kassandra. Na al die speeluren herken ik dan ook haar stem uit de duizend. Als ik vervolgens Melissanthi Mahut ( voice actor Kassandra ) ergens in een film hoor meespelen, kan ik haar blind aanduiden als Kassandra.

In Valhalla wordt Eivor vertolkt door Cecilie stenspil ( vrouwelijk ) en door Magnus Bruun ( man ). Ik vind het nog altijd leuk dat we deze keuze krijgen. Het is dan ook fascinerend hoeveel werkuren er wel niet in de ontwikkeling van beide personages met hun voice acting werd gestoken.

Vechten als een Viking

Ik moet toegeven dat ik in het begin van de game veel gevloekt heb. Ik was de soepele speelstijl van Odyssey nog gewoon. Hiermee bedoel ik het onoverwinnelijkheidsgevoel van een halfgod. In Valhalla is dit niet het geval. Je start met een hack en slash methode. Met tijd krijg je de nodige vaardigheden waardoor de gevechten vlotter verlopen. Met wat nieuwe vaardigheden te hebben geleerd, kon het nieuw gevechtssysteem mij na een tijdje wel bekoren.

Een grote vernieuwing in het gevechtssysteem zijn de bloederige toevoegingen. Je kan nu ledematen en hoofden afhakken of je kan een bloederige finisher uitvoeren. Deze bloederige optie kan ook afgelegd worden bij de aanvang van de game. Deze bloederige gevechten geven wel een extra Viking toets aan de game. Het voelt zeer realistisch, wanneer je met een bijl je tegenstander letterlijk in mootjes hakt.

Ik ben geen fan van het nieuwe dodge systeem. Voor mij verliep het niet altijd even goed. In Odyssey kon je gemakkelijk ontwijken, maar hier resulteert dit soms in een slechte combinatie van de camera en het personage.

De uitbouw van je vaardigheden werd hier ook anders aangepakt. Je krijgt nu een vertakkingsstructuur waar je telkens je punten aan kan spenderen. Iedere vertakking heeft dan weer een passieve vaardigheid waarmee je personage sterker wordt. Als je iets verder komt krijg je daarna een extra vaardigheid die soms wel zeer welkom zijn. Hiermee bedoel ik dan extra health, stamina, …

Het grote probleem met dit systeem is dat je de uitbouw niet goed kan zien. Ik had dan ook geen enkel idee waar ik naartoe wou met mijn personage. Het is zeer onoverzichtelijk waardoor je na een tijdje gewoon een volgend slotje aanklikt. Ik zocht daarom niet langer naar een bepaalde uitbouw en ik deed maar wat. In Odyssey was het systeem dan ook een stuk overzichtelijker.

Verder zijn er nog grotere vaardigheden die je aan een bepaalde slot kan toevoegen. Deze bestaan uit extra krachten voor een gevecht of voor het gebruik van je boog. Deze kan je deze keer krijgen door het vinden van een skill boek. Ik zou dan ook aanraden om deze zo snel als mogelijk te verzamelen. Iedere minuut dat je zonder deze boeken speelt, is telkens een verlies in je skills. Eivor wordt een stuk krachtiger met deze skills en je kan ze soms zeer goed gebruiken bij zwaardere tegenstanders.

Terug naar de Assassin’s

Met de laatste games, kreeg Assassin’s Creed meermaals de kritiek dat het verhaal niets meer te maken had met de franchise. Ik denk dat deze kritiek wel deels gegrond was. Het echte Assassins gegeven was bijvoorbeeld niet echt aanwezig in Origins en Odyssey. Als fan van de serie vond ik dat het verhaal al genoeg verteld werd. Wees eens eerlijk, wie kon er nog genieten van die lange hoofdstukken die je in het heden moest spelen?

In Assassin’s Creed Valhalla probeert men meer de Assassin’s en templars centraal te zetten in het verleden. Het heden wordt ook nog in beperkte mate weergeven en volgt het verhaal van Layla die we nog kennen van de eerdere games.

Engeland is overspoeld door de Templars. Door nieuwe bondgenoten leert Eivor geleidelijk de technieken van de Assassin’s. In Engeland zien ze de Vikings liever niet komen waardoor de geleerde Stealth technieken welkom zijn. Je kan nog altijd kiezen om voluit in de aanval te gaan maar de gekende stealth komt hier wel meer tot zijn recht. Je kan terug vermomd opgaan in een menigte of je kan terug die gekende kills uitvoeren vanuit de hoogte, hooibalen, lang gras. Het is duidelijk dat de sterke stealth punten uit de eerdere games in Valhalla verwerkt werden. In Odyssey vond ik het soms zeer irritant dat je niet altijd stealth kills kon doen in één poging. Dit is hier gelukkig wel het geval. Het enige minpunt die ik hier wel heb ondervonden, is de AI van de vijand. Voer je een kill uit vanuit een stealth point, dan merken de omliggende bewakers je soms zeer slecht op. In Odyssey werd er zelfs gereageerd op het minste geluid. Stealth kills verlopen hierdoor zeer gemakkelijk natuurlijk.

Wat we ook terug zien, is de overgangsfase wanneer je een tempelier doodt. Je krijgt hier telkens een kortverhaal te zien. Dit was ook al even geleden.

Tunieken en wapens

In Odyssey was er een overvloed aan wapens en uitrusting. En op het einde van de rit werden de legendarische sets toch maar gebruikt. In Valhalla werd hier rekening mee gehouden. De wapens en uitrusting die je hier kan vinden zijn schaars en kunnen via de smid een upgrade krijgen. Dit zorgt ervoor dat je minder onnodige sets moet verkopen en wordt de zoektocht naar nieuwe gear wel interessanter.

Ieder item kan levelmatig aangepast worden bij een wapensmid. Vervolgens kan je met de juiste grondstoffen zelf je items gaan upgraden en uitrusten met runes. Deze runes geven je item vervolgens weer een boost. Dit systeem kennen we al van voorgaande games.

World Events en raids

Een grote vernieuwing zijn de world events. In Odyssey en Origins waren er talloze schatten te verzamelen. Dit werd hier aangepast. Op de kaart zijn de waardevolle voorwerpen aangeduid met een gouden icoontje. Iedere schat is voorzien van een bruikbaar voorwerp waar je effectief je personage of je wapen mee kan uitbouwen.

Verder zijn er nog de world events. Dit mag je wat vergelijken met hetgeen wat we gezien hebben in bijvoorbeeld een Red Dead Redemption 2. Deze punten worden tevens aangeduid op de kaart met een grijze markering. Ieder world event vertelt een mini verhaal. Je zal dus nooit twee keer dezelfde opdracht krijgen. In voorgaande titels was dit voor mij soms een ergerpunt bij secundaire missies. Je kreeg toen bijvoorbeeld de opdracht ga even dit voorwerp halen, ga dan met persoon x gaan praten,… De secundaire missies waren meestal langdradig en waren na een bepaalde tijd nutteloos om te spelen. In Valhalla slaagt men er in om via deze world events kleine verhalen te vertellen waarvan je als speler effectief benieuwd bent naar de afloop. Bij het voltooien krijg je vervolgens een beloning die zeer welkom zal zijn. Het enige minpunt bij deze world events, is dat ze niet opgenomen worden onder de quests. Je zal dus goed moeten luisteren en zelf het verband leggen als je soms met Eivor een oplossing moet bieden.

Een andere nieuwigheid, zijn de Raids en de kasteelgevechten. Bij deze gevechten kan je met behulp van je troepen kloosters en kastelen bestormen om zo de nodige grondstoffen te stelen voor de uitbouw van je dorp. De keuzes zijn ook hier weer tamelijk uitgebreid. Je kan beslissen om de raid via het water te starten maar je kan ook gewoon je boot met je crew oproepen met behulp van je hoorn. Ik vond het zeer indrukwekkend om aan een waterkant op de Vikinghoorn te blazen om zo je troepen te zien afkomen per boot. Vervolgens kan je de raid starten. De setting van de gevechten, de brandende gebouwen en de muziek geven je als speler een machtig Viking gevoel. Bij de raids en kasteelgevechten krijg je het gevoel dat je zelf deel uitmaakt van een aflevering van Vikings.

Je eigen nederzetting

In Assassin’s Creed Valhalla krijg je de mogelijk om zelf je dorp uit te bouwen. Dit mag je tamelijk uitgebreid zien. Het concept is niet volledig nieuw in de franchise. Als ik mij goed herinner kon je in Assassin’s Creed 3 je eigen nederzetting uitbouwen. Ik weet nog dat ik die mogelijkheid zeer interessant vond, maar dit werd niet meegenomen naar toekomstige games.

Nu krijg je de mogelijkheid om met de gewonnen grondstoffen je dorp uit te bouwen. Deze bestaan uit raw materials en supplies. Deze kan je verdienen door raids uit te voeren of door schatten te vinden. In je dorp kan je bijvoorbeeld het volgende bouwen:

• tattoo shop
  • kazerne
  • viswinkel
  • algemene winkel
  • huis voor de assassin’s
  • boerderij
  • jachtwinkel

Er zijn talrijke mogelijkheden beschikbaar met elk hun eigen dienst. Zo kan je bijvoorbeeld nieuwe tatoeages plaatsen, missies krijgen, je troepen uitbouwen,…

Drinken, rijmen en Orlog.

Als je even moe bent van die zware raids kan je nog altijd terecht in de lokale dorpen waar je het volgende kan doen:

Drinkwedstrijd

Een echte viking moet kunnen drinken. Je kan drinkwedstrijden aangaan en zo wat zilver gaan verdienen.

Flyting ( rijmen )

Ga een rijmwedstrijd aan met een tegenstander. Als beloning kan je charisma ervaring verdienen die je dan weer kan helpen bij bepaalde missies.

Orlog

Een dobbelspel die ik enorm leuk vond. In het begin duurt het even alvorens je Orlog onder de knie krijgt. Ik heb toch enkele wedstrijden zwaar op mijn bek moeten gaan om dit spel goed onder de knie te krijgen. Wanneer je het echter beheerst is Orlog zeer verslavend. Na de overwinning krijg je echter een Orlog vaardigheid bij waardoor je andere boosts kan inzetten bij een volgende game.

Ik had op voorhand al een gevoel dat Assassin’s Creed Valhalla een topper zou worden en het resultaat mag er zeker zijn. De mooie levende open werelden en de interacties met de omgeving zijn echt prachtig. Dit wordt allemaal aangevuld met goede voiceacting en passende muziek. De game benadert terug de mogelijkheid om meer gerichter te werk te gaan door middel van stealth, maar geeft je ook de kans om op een brutale manier op de vijand in te hakken.

Ik kan maar geen genoeg krijgen van deze game en ik kijk enorm uit naar wat de season pass nog allemaal zal brengen. Dit is ongetwijfeld de beste game in de Assassin’s reeks.

• Grafisch zeer mooi
  • Enorm uitgebreide content